Jednotný evropský digitální trh. Vede tudy správná cesta pro e-shopy?

28. 8. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Evropská komise v květnu představila jeden ze svých nejdůležitějších konceptů – rozvoj jednotného digitálního trhu. Od představení hlavních myšlenek nyní EU postupuje k podrobnějšímu rozpracování a mimo jiné probíhají také veřejné konzultace na téma jednotného digitálního trhu. Díky tomu můžeme vnímat, jakým směrem se Evropská komise chce vydat.
Foto: Freeimages.com

Internetoví obchodníci a Evropská komise jsou ve vzácné shodě, pokud se týká hlavních bariér, které brání přeshraničnímu online prodeji v EU. Jde především o rozdíly v právní úpravě jednotlivých členských zemí, logistiku a ve velké míře také daňové systémy, především pak DPH. Při pohledu do hloubky se ovšem pohled obchodníků začne lišit.

V oblasti distančního prodeje došlo v uplynulých letech k harmonizaci právní úpravy v celé EU. Možnost odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů a související pravidla včetně informačních povinností je tedy ve všech zemích unie stejná. Rozdíly jsou ovšem v podrobnější úpravě ochrany práv spotřebitele, ale také ve výkladu legislativy dozorujícími orgány jednotlivých členských států,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dále doplnil: „Například Česká obchodní inspekce tak může mít rozdílný pohled na rozsah plnění informačních povinností než její ekvivalent v Německu či Itálii. To je samozřejmě především pro menší obchodníky komplikací.

Samostatným tématem, které dosud nepodléhá plné harmonizaci a má velký vliv na vztah mezi obchodníkem a spotřebitelem, je záruka za zboží. „V České republice a ve většině dalších zemí EU platí dvouletá zákonná záruka na nové zboží. Přesto se může lišit, a to především v souvisejících detailech. Kromě sjednocení jednotlivých úprav by obchodníci například velmi ocenili stanovení lhůty, ve které by měl spotřebitel oznámit existenci poruchy, kterou následně reklamuje. V současné době neexistuje v ČR žádný limit, což může mít pro obchodníky negativní dopad – ať už jde o reklamaci poškození při přepravě či omezená záruka poskytovaná výrobcem,“ dodal Jan Vetyška.

Komplikace internetovým obchodům ovšem přináší také oblasti, které nesouvisí přímo s ochranou spotřebitele či jeho právy. Především pro malé a střední e-shopy jsou komplikované rozdíly v požadavcích na značení výrobků, poskytování dalších právních informací nebo bezpečnostní informace. Často tak obchodníci musí rozlišovat nejen při přípravě zboží k expedici, do jakého státu EU směřuje. A to samozřejmě přináší dodatečné náklady.

APEK, stejně jako Ecommerce Europe, podporuje snahu o harmonizaci pravidel ve všech zemích EU. Díky tomu by se i pro české e-shopy značně rozšířili možnosti dalšího rozvoje,“ uzavřel Vetyška.

Nejen k tématu prodeje zboží po internetu, ale také digitálního obsahu, se mohou obchodníci a další instituce vyjádřit na příslušných stránkách Evropské komise.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více