Jak jsou na tom Češi a Slováci s virtuální realitou? (+infografika)

26. 4. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: View-Master)
S pojmem virtuální realita se setkal téměř každý Čech či Slovák, reálnou zkušenost má však prozatím 37 % dotázaných. Výzkum dále ukázal, že s pojmem virtuální realita se lidé nejčastěji setkali na internetu či ve filmu. Samotná představa o technologii se u veřejnosti ale značně různí.

Výsledek studie vyplývá z aktuálního průzkumu veřejného mínění, který byl proveden jako součást projektu View-Master. „Aktivních uživatelů je v Čechách i na Slovensku zatím málo, jelikož virtuální realita dostupná pro širokou veřejnost byla představena teprve nedávno. Předpokládá se ale, že odvětví s virtuální realitou se bude nadále rozrůstat rychlým tempem a v následujících letech tak značně vzroste počet uživatelů zařízení,“ uvedl Marek Somol, manažer projektu View-Master pro Českou a Slovenskou republiku.

„Někteří lidé mají stále tendence vnímat virtuální realitu jen jako svět na internetu a zejména sociálních sítích. Představa sociálních sítí jako virtuální reality pramení z toho, že se člověk může vydávat v podstatě za kohokoliv a vytvářet tak své fiktivní já. Užší skupinka lidí si pak spojuje virtuální realitu i s televizí či mobilními technologiemi,“ vysvětlil Marek Somol.

O tom, že VR zařízení budou v krátké době dostupná i na českém a slovenském trhu, ví 45 % respondentů. Z množství produktů, které se nyní na světových trzích objevují, jsou v ČR a SR nejznámější Playstation VR, Oculus Rift, Google Cardboard, Samsung Gear VR, HTC Vive či View-Master. „Headsety pro virtuální realitu jsou pro veřejnost zatím příliš drahé a v současné době nejsou v České a Slovenské republice příliš rozšířené. Výjimkou jsou některé levnější kartonové varianty, které mají ale omezenou životnost. V průběhu tohoto roku však očekáváme značnou expanzi zařízení na český i slovenský trh a zájemci si tak budou moci vybrat mezi těmi, které stojí řádově několik set korun, jakým bude například View-Master, až po ty, které stojí přes deset tisíc,“ shrnul situaci Marek Somol.

O koupi zařízení do budoucna uvažuje 35 % dotázaných. Lze předpokládat, že se toto číslo razantně zvýší, až lidé získají s virtuální realitou první zkušenosti. Většina by však při koupi nechtěla investovat více než 5000 Kč. Náročnější uživatelé jsou pak ochotni do zařízení investovat až 10 000 Kč.

Virtuální realita nás zajímá

Ačkoliv více než 80 % lidí technologii virtuální reality nevyužívá, zájem o tematiku je vysoký. Projevuje jej více než 60 % dotázaných. Lze také konstatovat, že lidé, kteří mají s virtuální realitou zkušenosti, ji spíše hodnotí pozitivně, než ti, co dění kolem této technologie nesledují. „Negativní postoj k virtuální realitě často plyne ze strachu z neznámého. Kvůli nedostatečné informovanosti lidé nevědí, co mohou od virtuální reality čekat a jak jí využívat ve svůj prospěch,“ dodal Somol.

VR nejsou jen hry, a Češi a Slováci to vědí

Čeští i slovenští respondenti se domnívají, že největší uplatnění najde virtuální realita v herním průmyslu, ve filmu či odborných profesích, jako jsou architektura, projektování či 4D malování. Podle Marka Somola se však virtuální realita uplatní v řadě dalších oborů. Již nyní můžeme sledovat její užití v lékařství, sportu nebo armádě. Své místo nachází i ve vzdělávání. Díky řadě aplikací se mohou děti podívat například do vzdálených a exotických zemí nebo sledovat život zvířat na africkém safari.

Průzkum proběhl mezi 720 respondenty.

Podobné články

Deset kybernetických nebezpečí roku 2024: Hrozby, trendy a doporučení

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eviden)
S každým rokem roste počet a intenzita kybernetických útoků. Do roku 2025 by pak kyberzločinci měli celosvětově způsobit škody za 10,5 bilionu dolarů. Ruku v ruce s tím pak jde rostoucí zájem firem o služby prediktivní bezpečnosti. Vedle „tradičních aktivit“ poroste i závažnost útoků přes kvantové počítače, umělou inteligenci, 5G infrastrukturu nebo virtuální realitu. Čtěte více

Poslední kvartál roku 2023 přinesl prudký nárůstu prodeje AR a VR headsetů

19. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Díky zlepšující se makroekonomické situaci a zahájení prodeje nových modelů došlo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC k celosvětovému meziročnímu nárůstu prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu o 130,4 %. Čtěte více

HTC VIVE rozšířilo nabídku profesionálních služeb

1. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC Vive)
Společnost HTC VIVE představila profesionální verzi headsetu VIVE XR Elite Business Edition s podporou LBE softwaru a službami VIVE Business+. Ty usnadní správu celých flotil headsetů i nasazení obsahu v jakémkoli měřítku. Nová edice přináší i nové fyzické doplňky pro ještě důslednější všestrannost a zvýšení pohodlí při delších sezeních nebo při spolupráci více uživatelů. Čtěte více
Vlevo Krzysztof Konieczny, CEO společnosti Sun Capital, a vpravo Marek Prorok,  sales manager projektu Company (Un)Hacked v Zebra systems

Zebra systems se stala distributorem bezpečnostních VR kurzů Company (Un)Hacked

26. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Společnost Zebra systems se stala distributorem řešení Company (Un)Hacked umožňujícího komplexní trénink kybernetické bezpečnosti ve virtuální realitě. Interaktivní trénink ve virtuální realitě pomáhá zvyšovat povědomí o kybernetické bezpečnosti a ochraně dat mezi zaměstnanci. Čtěte více