Infografika: Zákazníci očekávají od e-shopů i kamenných řetězců stejně kvalitní služby

4. 12. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Acomware)
Některé druhy zboží si Češi častěji pořizují online než v kamenných obchodech – týká se to například knih, počítačů nebo elektroniky – přičemž 89 % Čechů nakupuje na internetu častěji než dříve.

Cílem spotřebitelského výzkumu, který byl uskutečněn na vzorku 802 respondentů, bylo zjistit aktuální vztah a postoje českých zákazníků k nákupům na internetu. „Češi mají obecně velmi pozitivní přístup k internetovému nakupování. Nejpopulárnější jsou knihy, hračky nebo elektronika, naopak poměrně negativní je vztah k nákupu potravin nebo stavebnin,“ vysvětlil Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware.

Výzkum se také zaměřil na porovnání množství nákupů, které Češi uskuteční v kamenných prodejnách a na internetu. „Některé druhy zboží již lidé více nakupují na internetu. Platí to například pro počítače a elektroniku, kde více než 50 % dotázaných využilo pro většinu svých nákupů e-shop. Naopak podíl internetu na prodejích je malý u drogerie nebo potravin,“ řekl Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze.

Výzkum dále potvrdil, že zákazníci očekávají od e-shopů i kamenných řetězců stejně kvalitní služby. „Zákazník si přeje na internetu stejné služby jako v kamenné prodejně, například možnost reklamace nebo použití věrnostní karty. Zároveň převažuje názor, že prodejce by měl disponovat oběma typy obchodů,“ dodal Jan Penkala.

Hlavní zjištění průzkumu Acomware:

  1. 89 % Čechů nakupuje na internetu častěji než dříve;
  2. 83 % lidí má obecně k online nakupování pozitivní postoj – nejvíce lidé ve věku 25-34 let s vysokoškolským vzděláním, nejméně lidé s dokončeným základním vzděláním;
  3. Češi častěji využívají e-shopy před kamennými obchody při nákupu počítačů, telefonů, elektroniky, knih, hraček a sportovních potřeb;
  4. 40 % zákazníků vybírá e-shop podle ceny zboží, 28 % raději volí ze svých oblíbených obchodů. Čísla se ale liší v různých částech republiky: 41 % Pražanů nakupuje zejména u svých preferovaných prodejců;
  5. k nákupu na internetu nejvíce motivuje nižší cena zboží, doprava zdarma nebo sleva na příští nákup;
  6. nakupující očekávají, že zboží na internetu bude levnější než v kamenných prodejnách;
  7. při nákupu na internetu chtějí zákazníci stejné služby jako při nákupu v kamenné prodejně (např. věrnostní karta, osobní odběr, reklamace). Rozdílnou úroveň služeb vnímají Češi jako handicap.

Štítky: 

Podobné články

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více

Vlastník Datartu může převzít Electro World a NAY

5. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ÚOHS)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil spojení, v jehož důsledku získá společnost HP Tronic (majitel Datartu) skupinu NAY, pod kterou mimo jiné spadá také síť Electro World. Rozhodnutí již nabylo právní moci. Čtěte více

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Allegro přichází na Slovensko

20. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Po úspěšném spuštění tržiště allegro.cz přichází největší nákupní platforma evropského původu také na Slovensko. Nabízí přitom i zboží od tisíců českých obchodníků, kteří tak získávají přístup na nový trh s dosahem na téměř 5,5 milionu potenciálních zákazníků. Čtěte více