Infografika: Většina dat v digitálním světě není užitečná

16. 4. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: EMC a DCD Publishing)
Příchod nových bezdrátových technologií, chytrých produktů a softwarově definovaných firemních prostředí má významný podíl na prudkém růstu celosvětového objemu dat. I z důvodu tohoto internetu věcí se objem dat každoročně vygenerovaných na celém světě zdvojnásobuje a mezi lety 2013 a 2020 vzroste z 4,4 bilionů gigabajtů na 44 bilionů gigabajtů.

EMC vyhlásila výsledky své 7. výroční studie EMC Digital Universe, která jako jediná kvantifikuje a předpovídá objem každoročně vytvořených dat. Letošní studie pod názvem „Digitální svět příležitostí: nejrůznější data a vzrůstající hodnota internetu věcí“, sestavená na základě výzkumu a analýz organizace IDC, odhaluje:

  • Kdyby množství informací v digitálním světě zaplnilo kapacitu paměti tabletů iPad Air naskládaných na sebe, pak by jejich sloupec dosáhl dvou třetin vzdálenosti Měsíce (157 674 mil / 253 704 kilometrů). Do roku 2020 to bude 6,6 sloupců.
  • Dnešní průměrná domácnost každoročně vytvoří tolik dat, že by zaplnila paměť 65 iPhonů (32GB). Do roku 2020 tento počet vzroste na 318 iPhonů.
  • Kdyby dnes jeden bajt dat představoval jeden galon vody, pak během pouhých 10 sekund by bylo možné zaplnit vodou celou průměrnou domácnost. V roce 2020 postačí 2 sekundy.

Internet věcí bude mít velký vliv na ohromná množství „užitečných dat“ – dat, která je možné analyzovat – v digitálním světě. V roce 2013 bylo pouhých 22 % informací v digitálním světě považováno za užitečné, ovšem méně než 5 % užitečných dat byly analyzováno. Obrovské množství údajů se tak ztrácí bez užitku. Do roku 2020 bude možné jako užitečná prohlásit více než 35 % všech dat, a to díky nárůstu objemu informací z internetu věcí. Bude jen záležitostí firem, jestli tyto údaje využijí.

Tento fenomén přinese zcela nové způsoby interakce se zákazníky, optimalizace obchodních cyklů a snižování provozních nákladů. Vzniknou tak obchodní příležitosti v řádu bilionů dolarů. Na druhou stranu budou firmy také muset čelit významným výzvám z hlediska správy, ukládání a ochrany obrovských objemů a typů dat. Organizace IDC například odhaduje, že 40 % dat v digitálním světě vyžaduje nějakou úroveň ochrany, od prostého zvýšení ochrany osobních dat po plné šifrování. Ve skutečnosti je ale chráněna jen polovina z těchto dat, tedy 20 %.

Další důležitá zjištění:

  • Rozvíjející se trhy vytváří více dat: V současnosti 60 % dat v digitálním světě vzniká na rozvinutých trzích, jako jsou Německo, Japonsko či Spojené státy, ovšem do roku 2020 se tento poměr obrátí ve prospěch rozvíjejících se trhů včetně Brazílie, Číny, Indie, Mexika a Ruska, které budou produkovat většinu dat.
  • Růst objemu dat je rychlejší než růst kapacity úložišť: Veškerá volná (tedy nevyužitá) kapacita všech úložišť na světě roste pomaleji než objem dat v digitálním světě. V roce 2013 by volná kapacita úložišť dokázala pojmout pouze 33 % dat digitálního světa. Do roku 2020 to bude méně než 15 %. Naštěstí většina dat vznikajících na světě je jen přechodná (například videostreamy ze služeb Netflix či Hulu, herní interakce na Xbox ONE, digitální televize atd.), a nevyžaduje tedy ukládání.
  • Objem dat v cloudu se zdvojnásobí: V roce 2013 méně než 20 % dat v digitálním světě nějakým způsobem prošlo cloudem. Do roku 2020 tento podíl vzroste na 40 %.
  • Spotřebitelé vytvářejí data, ale firmy za ně odpovídají: Dvě třetiny digitálního světa jsou vytvářeny nebo zaznamenávány spotřebiteli a pracovníky, právní zodpovědnost za 85 % těchto dat ale leží na firmách.

Podobné články

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více
Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více

Prodej nositelné elektroniky vloni mírně rostl, do budoucna se očekává růst poptávky

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s nositelnými zařízeními ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 0,9 %. Navzdory zlepšeným ekonomickým podmínkám zaznamenaly vyspělé trhy, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a Japonsko, ve na konci loňského pokles v důsledku utlumené poptávky, náročného srovnání s obchodně úspěšným rokem 2022 nebo převisu nahromaděných zásob. Čtěte více