Icecat: Celosvětový online prodejní kanál vzrostl o 49 %

14. 7. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Icecat)
Pozice HP oslabuje, Epsonu a Dellu naopak posiluje. Šampióny co do rychlosti růstu jsou firmy z oblasti sítí – Juniper, StarTech a Cisco. Pro oblast bílého zboží se důležitost online kanálu relativně rychle zvyšuje. Sony Ericsson zaznamenává největší propad, podobně jako Nokia. Vyplývá ze zprávy serveru Icecat za druhé čtvrtletí 2011.
Foto: Sxc.hu

Podle měření Icecatu vzrostl oline prodejní kanál za druhý letošní kvartál v meziročním srovnání o plných 49 procent, a to podle počtu stažení produktových listů ze strany 15 446 zaregistrovaných prodejních partnerů. Růst online kanálu se ve srovnání s 1. kvartálem 2011 zdvojnásobil, což ukazuje na jeho zotavení. Počet připojených prodejců vzrostl o 31 procent. Všichni partneři stáhli za 2. letošní kvartál více než 346 milionů produktových listů, přičemž za celý letošní rok se očekává, že počet stažení produktových listů dosáhne jedné miliardy. Počet sledovaných značek se zvýšil v meziročním srovnání ještě rychlejším tempem – o 45 % na 4 060 značek; počet produktových podkategorií narostl ve sledovaných sektorech.

Na základě měření serveru Icecat, a to podle počtu stažení produktových listů ze strany 15 446 zaregistrovaných prodejních partnerů, oline prodejní kanál za druhé letošní čtvrtletí vzrostl v meziročním srovnání o plných 49 procent. Růst online kanálu se ve srovnání s prvním čtvrtletím 2011 zdvojnásobil, což ukazuje na jeho zotavení. Počet připojených prodejců vzrostl o 31 procent.

První desítka

V první desítce značek najdeme jako první HP s nárůstem o 8 % vůči stejnému období minulého roku a Lenovo s nárůstem o 40 %. Obě firmy tak zůstávají jedničkou a dvojkou. Relativní podíl HP na stažených datových listech však dále klesá, což je dlouhodobý trend – nyní činí podíl HP z celkového počtu stažení produktových listů sice ohromujících 20 procent, nicméně se jedná o pokles z 25 % před rokem. HP je v tomto ohledu pod tlakem konkurence v bezpočtu svých hlavních produktových kategorií a také zaznamenává dopad významného nárůstu značek aktivních v online kanálu. Toshiba a IBM první desítku opouštějí, protože jejich online viditelnost rostla mnohem méně než průměr.

Síťaři, kteří přerostli ostatní

Pokud se podíváme na dvacítku nejrychleji rostoucích značek v Top 100, jsou jasným překvapením druhého kvartálu značky ze síťového segmentu Juniper (738 % oproti Q2-2011) a StarTech (433 % oproti Q2-2010). StarTech byl rovněž v minulém čtvrtletí rychle rostoucí značkou, ale pak začal ještě více zrychlovat a nyní vstoupil do Top 30. Juniper je pak velkým překvapením, neboť se do první stovky vyhoupl z loňského 318. místa.

Dalšími stabilně rychle rostoucími značkami jsou Trend Micro (413 %), 3M (250 %), Verbatim (238 %), Gigabyte (203 %), Fellowes (187 %), Ricoh (146 %) a Dell (121%). Pokud Dell udrží svůj růst, vstoupí příští rok do top dvacítky a stane se vážným vyzyvatelem hlavních počítačových značek, které prodávají nepřímo. Toshiba, Fujitsu a IBM mohou být – při svém B2B profilu – prvními možnými oběťmi nové prodejní strategie Dellu. Top 20 nejrychleji rostoucích značek je mixem dodavatelů IT a kancelářského vybavení, zpracování obrazu, vydavatelů softwaru a výrobců počítačových komponent. Překvapením je jistě obrození značky Corel (125 %), která vstoupila do Top 100. Corel konkuruje jak Microsoftu, tak Adobe, tedy firmám, které mají v online kanálu již stabilní pozici.

Čí pozice se nejvíce otřásla?

Pokud jsou firmy, které rostou, musí být i ty, které ztrácejí. Mezi největší značky, které vypadly z první stovky a prožívají propad popularity v online prodejním kanálu, tedy ti skuteční poražení, jsou firmy Sandisk (-10 %) a Sony Ericsson (-11 %). Tyto dvě značky jsou pod tlakem jak v online kanálu, tak i v kanálu tradičním. Sony Ericsson má podobné obtíže jako Nokia (-6 %), tedy zdárně čelit konkurenci v oblasti smartphonů. Další značka, která je pod tlakem – nicméně se stále drží v Top 100 – je APC (-37 %).

PC klesají

Notebooky (s 8,25 % podílem na celkovém počtu stažených produktových listů) jsou stále nejdůležitější kategorií v online prodejním kanále. Následují záruky a podpora (s podílem 4,73 %) a pak PC (s 3,46% podílem). PC klesají co do počtu stažených produktových listů, obdobně jako pracovní stanice (spadly o 9 pozic) a PDA (brzy opustí první stovku).

Relativní nárůst notebooků dospěl do klidové fáze vůbec poprvé za mnoho let, a to kolem pozice 33. Zároveň je vidět, že Tablet PC jsou rovněž stabilní kolem pozice 99. Trh zjevně čeká na novou generaci Tablet PC – běžících na Androidu, Chrome OS nebo Windows – jako odpověď na průlomový útok iPadu od Apple. Výrobci počítačů si zjevně nejsou jistí, zda mají i nadále investovat do netbooků nebo mají plně vsadit na další generaci Tablet PC.

V online prodejním kanálu i nadále vládne kategorii notebooků firma HP (s podílem 37 %), následována firmami Lenovo (s podílem 16 %), Toshiba (11 %) a Acer (10 %). Acer postupně ztrácí své stopy v online kanálu a brzy jej předběhne Asus (8% podíl). V případě Apple (s podílem 2 %) můžeme stěží hovořit o online strategii využívající nepřímý prodejní kanál, neboť firma i nadále úspěšně prodává přímo. Dell (s podílem 1 %) zvyšuje svou pozici v prodejním kanálu – již ho vidíme na radaru, ale má před sebou ještě velmi dlouho cestu mezi elitu.

Bílé zboží roste

Větší dynamiku nalezneme v dalších kategoriích z Top 100. Dvacet nejrychleji rostoucích kategorií v online prodejním kanálu vedou sporáky a trouby (182 %), projektorové lampy (173 %) a audio/video kabely (142 %), dále zde najdeme další materiály, doplňky a bezpečnostní software. Také chladničky (83 %) jsou spolu se sporáky a troubami úspěšně expandující kategorií bílého zboží. Jak jsme již zaznamenali v uplynulém čtvrtletí, bílá technika je významně na vzestupu v souvislosti s tím, jak se rozšiřují e-taileři podávající tento segment.

Nejrychleji rostoucí kategorie, sporáky a trouby, je kategorií bílého zboží, kterému dominují tradiční, povětšinou evropští hráči. Sice to již trvá nějakou dobu, ale výrobci bílého zboží konečně stále více začleňují online prodejní kanál do své partnerské sítě v souvislosti s tím, jak prodejci rozvíjejí své online aktivity. Celkově Icecat měří výkon 93 značek z tohoto segmentu. Boretti (23 %) je číslem jedna, za ní pak následují firmy Bosch (6 %), Smeg (5 %), Siemens (4 %), AEG (4 %), ETNA (4 %), ATAG (4 %) a Miele (3 %). Na vrcholu je to tedy hlavně italsko-německá romance a zdá se velmi nepravděpodobné, že by v tomto segmentu mohly hrát významnou roli firmy z Asie, jako je tomu v případě mnoha ICT kategorií.

Popularita stahování produktových listů dané značky je ovlivněna:

• popularitou jejích produktů všeobecně;
• umístěním produktů v hodnocení kupujících a uživatelů;
• dostupností produktů v distribuci a v online prodejním kanálu;
• úrovní standardizace produktových dat pro vyhledávání a porovnávání;
• online kampaněmi;
• seznamy kompatibilních produktů a definováním cross-sell/up-sell postupů a produktů;
• bezplatnou distribucí (ideálně multimediálních) dat o produktech.

Poznámka: Přímá online aktivita značek Apple nebo DELL není v měřeních Icecatu zahrnuta.

Fotogalerie: