GfK: Vánoční dárky v e-shopu nakupují nejvíce Pražané

29. 9. 2010. (redaktor: Pavel Gregor)
Česká pobočka GfK předpokládá, že až čtvrtina Čechů letos pořídí vánoční dárky v internetovém obchodě. Konkrétně u skupiny lidí mezi 15 a 49 lety jde o plných 36 %. Z celkové populace je to 18 %, přičemž 12 % lidí zatím není rozhodnuto.
Nejčastěji budou lidé na internetu nakupovat knihy.
Dárky v aukcích a zahraničních internetových obchodech však nakupuje málo lidí – 5 %, resp. 2 % z celkové populace. „Lidé stále na internetu nakupují nejčastěji proto, že ušetří,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech. „Nižší cenu uvádí jako hlavní důvod 71 % těch, kteří na internetu hodlají nakupovat před Vánoci i letos. Nicméně i pohodlí nákupu je podstatné, a to pro celou polovinu respondentů. Oceňují, že mohou snadněji porovnat nabídky, vyhnou se chození po obchodech a také to, že je jim zboží doručeno až do domu. Není nijak překvapivé, že chození po obchodech se raději vyhnou muži (57 %) než ženy (42 %) a odpadající nošení nákupů vítají více ženy (52 %) než muži (46 %),“ dodal Jaroslav Jíra.

Nákupy lidí dle krajů

Dle výzkumu GfK se 80 % lidí alespoň někdy seznamuje s produktem v kamenné prodejně (9 % vždy), více tak činí ženy (85 %) než muži (75 %). Nejméně nakupují před Vánocemi na internetu obyvatelé Zlínského kraje (93 % nenakupuje). Naopak nejvíce využívají internetu k předvánočním nákupům Pražáci (36 % nakupuje), lidé z Královéhradeckého (35 %), Jihomoravského (33 %) a Olomouckého (32 %) kraje.

Co budou lidé nakupovat

Lidé letos plánují nakupovat před Vánocemi knihy (32 %), hračky (30 %), oblečení (28 %), zkrášlovací výrobky (27 %) a CD/DVD/hry (26 %). Ženy budou výrazně častěji kupovat oblečení a hračky, muži dárkové poukazy a vše, co souvisí s digitálním fotografováním, nebo televizory a DVD.

O výzkumu

Výzkum realizovala společnost GfK Czech v září 2010 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů ve věku 15 až 79 let formou osobního dotazování (CAPI). Výzkum byl proveden na vlastní náklady GfK Czech.