GfK: IT trh se vyvíjí pozitivně
V oblasti hardwaru jsou ve všech evropských zemích ve středu zájmu PC tablety. Výhled pro tento dílčí trh je obecně hodnocen jako dobrý a v letošním i příštím roce jsou očekávány vysoké míry růstu. Přestože se soukromí klienti v současné době zajímají především o iPady a obdobná zařízení, nekupují spotřebitelé PC tablety namísto svých stávajících IT zařízení, ale spíše jako jejich doplněk.
V současné době nedochází ke kanibalizaci mobilních počítačů ze strany tabletů a tento jev ani není ve střednědobém horizontu očekáván. Široká škála počítačových zařízení od PC tabletů přes netbooky a notebooky po počítače a stolní počítače typu „vše v jednom“ je odrazem rozmanitého charakteru digitálního životního stylu.
Střední a východní Evropa – pozitivní vývoj
Trhy ve střední a východní Evropě se v prvním pololetí zotavovaly z předcházející finanční a hospodářské krize a poptávka v soukromém i komerčním sektoru byla i nadále pozitivní. Prodej IT produktů vzrostl v prvním pololetí roku 2011 o 33 procent. GfK Retail and Technology je optimistická a očekává, že tento trend potrvá po celý rok.
Z tohoto příjemného vývoje těží v současné době zejména stolní počítače, což platí jak u firemních zákazníků, tak i u soukromých spotřebitelů, kteří jsou citlivější na ceny. Operační systém Windows 7 je důvodem k výměně počítačového zařízení. Spotřebitelé ve východní Evropě také stále více nakupují mobilní počítače. Stejně jako u jejich západních sousedů platí, že tato zařízení se ve stále rostoucí míře stávají běžným počítačem domácností, a to i přes jejich vyšší průměrnou cenu.
Obdobný trend lze vysledovat u malých a středních podniků, které využívají pružnějšího a individuálnějšího využití počítačů ze strany svých zaměstnanců.
Západní Evropa – významné rozdíly mezi soukromými a firemními zákazníky
IT trhy pro soukromé zákazníky v západní Evropě jsou zřejmě z větší části nasyceny. Za prvních šest měsíců roku byl prodej o čtyři procenta nižší než v roce předchozím. Pouze některé úzce specializované trhy jako například velkoformátové monitory, přenosné externí pevné disky a PC tablety vykazují růst poptávky.
Například v Německu, kde je situace taková, že jsou domácnosti dobře vybaveny IT produkty a jsou zdrženlivé k novým investicím, dochází ke stagnaci na trhu počítačů a monitorů a v první polovině roku 2011 došlo k poklesu o tři procenta. V zemích jižní Evropy jako například Portugalsko, Itálie, Řecko a Španělsko naproti tomu těžká hospodářská situace spolu s nejistotou spotřebitelů vedla dokonce k poklesu soukromé poptávky. Kromě toho v mnoha segmentech nedochází ke skutečným inovacím, takže evropští spotřebitelé mají jen stěží nějaký důvod k novým nákupům.
Zcela opačný obrázek lze ve vztahu k firemním zákazníkům pozorovat v západní Evropě, kde prodej za první pololetí roku vzrostl o 22 procent. Trend směrem ke „cloud computing“ má vysoce pozitivní efekt. Podniky v současné době investují zejména do základních technických požadavků tak, aby mohli v budoucnu tyto služby ve větší míře nabízet a využívat.
Tento trend by měl pokračovat až do poloviny roku 2012, protože digitální obsah v HD kvalitě a vysoký počet uživatelů vyžaduje přiměřeně výkonnou infrastrukturu. Z tohoto důvodu je poptávka po produktech, jako jsou switche, routery a zařízení na ukládání dat v síti v současné době extrémně pozitivní. Stejně jako v předchozím roce toto doplňují nákupy za účelem výměny PC vybavení vzhledem k zavedení operačního systému Windows 7 ve společnostech.
Výhled na 2011 a 2012– jednociferný růst
Trend směrem k silnému růstu na úzce specializovaných trzích, které jsou technologicky sofistikované, spolu s dopadem nákupů realizovaných za účelem výměny starších zařízení, nasycením dílčích trhů a produkty pro cloud computing bude v budoucnu i nadále posilovat. Společnost GfK Retail and Technology očekává v Evropě pro letošní i příští rok pozitivní růst celého IT trhu v řádu jednotek procent.