GfK: Český trh mobilních telefonů v plusu

8. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Tržby (vycházející z nedotovaných cen) za mobilní telefony se v ČR v období od ledna do května 2017 zvýšily meziročně o 6 %. Převážnou část obratu zajistily ve sledovaných odbytových cestách smartphony, podíl klasických mobilů odpovídal necelým 3 %. Hodnota trhu smartphonů stoupla meziročně o 7 %.

Přírůstky přitom vykazoval prodej smartphonů v období od února do května, avšak lednové výsledky ty loňské už nepřekonaly – jak v hodnotě, tak i objemu. Ke změně došlo také u vývoje průměrné ceny smartphonů, která se již v meziročním srovnání nezvýšila.

Těžiště prodeje smartphonů představovaly na českém trhu modely s úhlopříčkou displeje od 5“ do 5,59“ – z celkové poptávky pokryly tři čtvrtiny. U větších displejů je viditelný pozitivní trend díky některým modelům, byť zatím jde objemově o zlomek trhu. Menší displeje, tj. od 4“ do 4,9“, odpovídaly za více než pětinu poptávky za prvních pět měsíců 2017, jejich podíl však meziročně klesl o 15 procentních bodů.

Podrobnější pohled ukazuje na stálou oblíbenost velikosti úhlopříčky v rozmezí od 5“ do 5,49“, které se na celkovém objemu prodeje smartphonů podílely v lednu až květnu letošního roku již ze dvou třetin. Průměrně za ně kupující zaplatili 5 200 korun, což bylo o necelých 700 korun méně než před rokem. Podobně se snížila i průměrná cena u sortimentu s úhlopříčkou od 5,5“ do 5,59“, a to o 600 korun na částku 8 900 korun. Tento segment tvořil v období ledna až května letošního roku téměř 10 % prodeje v kusech. Přesto se cenový průměr smartphonů snížil celkově – právě vlivem změn ve struktuře prodávaného sortimentu – pouze o procento na částku 6 500 korun.

Z objemu prodeje smartphonů za leden až květen 2017 byla zhruba polovina vybavena dvěma sloty na SIM karty. V rostoucí míře se prodávaly výrobky se snímačem otisků prstů ve výbavě, s LTE (9 z 10 prodaných modelů), vyšším rozlišením fotoaparátu, apod. Nároky směřovali kupující také na vnitřní paměť smartphonů. S podílem meziročně narostl především sortiment s úložištěm o velikosti 16 GB a také 32 GB. Zatím největší část objemu – necelou polovinu – zajistily výrobky s kapacitou 16 GB. Jejich podíl se oproti prvním pěti měsícům loňského roku zvýšil o 20 procentních bodů, maxima dosáhl v letošním březnu.

Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech

Podobné články

GfK Temax: Růst trhu s elektrem v ČR a pokles na Slovensku

15. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice za druhé čtvrtletí roku 2017 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku mírný růst na úrovni 1 %. Na Slovensku ve srovnání se Čtěte více
Foto: Freeimages.com

Spotřebitelská nálada v České republice i na Slovensku chladne

26. 7. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Pozitivní nálada mezi evropskými spotřebiteli přetrvávala i v druhém čtvrtletí roku 2017. Poté, kdy z hlediska celé evropské osmadvacítky dosáhlo spotřebitelské klima na začátku roku devítiletého Čtěte více
Foto: Elko EP

Ovládání domácností na dálku není pro Čechy prioritou

21. 7. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Ke vzdálenému ovládání chytré domácnosti využívá chytrý telefon, tablet nebo počítač jeden Čech ze šesti. Primární důvody, které vedou české spotřebitele k volbě ovládání své domácnosti na dálku, Čtěte více

GfK Temax: V 1. čtvrtletí 2017 rostl český i slovenský trh s elektrem

16. 5. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice za první čtvrtletí roku 2017 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku téměř 4% nárůst. Na Slovensku trh rostl o téměř 3 %. Čtěte více