Etické využívání dat je předpokladem rozvoje umělé inteligence

20. 3. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAS)
Trh s generativní umělou inteligencí (GAI) poroste podle odhadu společnosti SAS meziročně o 34 %. Do roku 2030 dosáhne objemu 110 miliard dolarů. Generativní umělá inteligence je označení, které se používá k popisu jakéhokoli typu umělé inteligence (AI), kterou lze použít k vytvoření textu, obrázků, videa, zvuku, kódu nebo syntetických dat.

Experti SAS proto připomínají veřejnosti nebezpečí nevhodného používání technologií, které vytvářejí audiovizuální, grafický a textový obsah. Pro vlády, podniky a mezinárodní instituce by mělo být vytvoření rámce pro regulaci etického využívání dat prioritou.

„Velká moc vyžaduje velkou zodpovědnost. Nejdůležitější je uvědomit si, že všichni vytváříme a spotřebováváme data. Každý z nás musí být odpovědný za jejich etické použití. Prvním krokem je zvýšit obecné povědomí o problémech datové etiky v organizacích. Pak bychom prostřednictvím spolupráce mezi byznysem, vládami a organizacemi dospět k vývoji systémových řešení a regulací, které zajistí, že algoritmy, jako každý jiný nástroj, budou používány zodpovědně a že jejich závěry a dopady budou plně vysvětlitelné,“ uvedl ředitel české pobočky SAS Institute Petr Šlajchrt.

Podle odborníků SAS by se zásady a předpisy související s umělou inteligencí měly zaměřit na data, která jsou základem algoritmů. Společnosti vytvářející inovace založené na umělé inteligenci se musí postarat o jejich etické shromažďování a používání. Všichni by se v této oblasti měli řídit jasnými pravidly.

Pozornost by měla být věnována také potřebě odpovídajících právních předpisů. Silně regulovaná odvětví – jako jsou finanční služby a zdravotnictví – mají různé priority, pokud jde o zpracování a ochranu údajů, které uchovávají. Například v bankovnictví bude primárním cílem nejen z etického důvodu, ale také obchodního, zabránit phishingu a vyhnout se diskriminaci zákazníků. 

„S daty z IoT zařízení (internet věcí) z domova bychom neměli zacházet na stejné úrovni jako s lékařskými nebo finančními daty. Realita je taková, že stále určujeme, jak budou tyto soubory dat v budoucnu využívány. Jen si představte využití dat z chytrých pečících trub a ledniček ke studiu stravovacích návyků pro životní pojištění. Řada data se rychle stane vysoce citlivými. Proto je tak důležité s nimi zacházet eticky,“ doplnil Petr Šlajchrt. 

Společnost SAS navrhuje etický model založený na orientaci na člověka, transparentnost, soukromí, bezpečnost a inkluzivitu jako výchozí bod pro odpovědné používání generativní umělé inteligence.

Zatímco termín generativní umělá inteligence je často spojována s ChatGPT a padělky, tato technologie byla zpočátku používána k automatizaci opakujících se procesů používaných při digitální korekci obrazu a digitální korekci zvuku.

Podobné články

Konference Red Hat Summit 2024 přinesla řadu novinek z oblasti open source a AI

10. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Setkání společnosti Red Hat v Denveru v Coloradu se stalo jednou z největších světových událostí v oblasti open source a mimo jiné nabídlo i řadu zásadních oznámení v oblasti podnikového využití umělé inteligence nebo cloudově nativních technologií. Čtěte více

Nová vlna zařízení podporujících práci s AI

6. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Na trh začínají přicházet nová zařízení, která jsou uzpůsobená práci s umělou inteligencí. Přední výrobci následují trend rozšiřování nástrojů gen-AI a díky novému hardwaru umožňují odbavovat úlohy pro AI částečně lokálně, a tudíž rychleji. Čtěte více

HPE Aruba Networking: přístupové body Wi-Fi 7 řady 730

4. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Nové bezdrátové přístupové body řady 730 s Wi-Fi 7 představují komplexní IT řešení na okraj sítě, připravené pro implementaci technologií umělé inteligence. Nabízí bezpečné a výkonné připojení pro záznam a přenos dat pro trénink umělé inteligence a automatické vyvozování. Čtěte více

O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Největším problémem umělé inteligence je špatná práce s daty, soudí podle průzkumu společnosti Salesforce analytici firem napříč světovými trhy. Téměř šest z deseti oslovených uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co zrovna potřebují, přičemž více než polovina respondentů tvrdí, že nedůvěřuje datům používaným k trénování dnešních systémů AI. Čtěte více