Digitalizace je pro podniky prioritou, chybí však lidé s patřičnými znalostmi

4. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAP Ariba)
Podle ředitelů nákupu dojde letos ve firmách k dalšímu zrychlování digitalizace nákupních procesů. Cílem je snaha posunout obor od administrativy směrem ke strategické obchodní roli. Tento posun s sebou nese organizování dodavatelské sítě, řízení inovací a růstu, sladění obchodních operací s etickými a sociálními hodnotami, stejně jako řízení rizik.

Informace vyplývají z výsledků globálního průzkumu provedeného Mannheimskou univerzitou ve spolupráci se společností SAP Ariba. Studie mimo jiné poukazuje i na nedostatky brzdící proces digitalizace.

„Dle průzkumu jsou hlavními překážkami zvyšování výkonnosti oddělení nákupu rozpočtová omezení, dostupnost analytických dat a nedostatek talentů s potřebným know-how, zejména s analytickými a datovými znalostmi. Ředitelé nákupu navzdory tomu chápou naléhavost i význam digitalizace a plánují její zavádění,“ zdůraznil Marcell Vollmer, digitální ředitel SAP Ariba, a dodal: „Pro společnosti je důležité hledat způsoby zavádění nových technologií a inovací tak, aby posílily roli oddělení nákupu při zvyšování příjmů, nikoli pouze při úspoře nákladů.“

Pro zlepšení výkonnosti nákupního oddělení je digitalizace považována za důležitou pro 84 % respondentů průzkumu, přičemž primární cíle projektů digitalizace jsou často jasné: automatizace procesů, zlepšení kvality dat, dosažení úspor nákladů a zlepšení souladu s regulatorními požadavky. Osvojení rozvinutých technologií, jakými jsou třeba cloudová řešení, je na průměrné úrovni, využívají je pouze dvě třetiny sledovaných firem (65 %). Také adopce rozvíjejících se technologií je zatím stále na nízké úrovni, méně než 15 % firem využívá umělou inteligenci, strojové učení, chatboty nebo prediktivní analytiku. V popředí jsou zatím zejména společnosti z IT, telekomunikací a médií. Na úplném konci naopak stojí veřejná správa. Výroba, průmysl a zdravotnictví dělají sice obecně také menší pokroky, avšak výroba je lídrem v 3D tisku, automobilový průmysl ve využití digitálních dvojčat, tedy virtuálních replik fyzických zařízení, a finanční služby zase v použití blockchainu.

Díky digitalizaci se výrazně mění způsob práce. Nedávný průzkum SAP Fieldglass provedený ve spolupráci s Oxford Economics ukázal, že organizace se při využití specializovaných talentů stále více spoléhají na externí pracovní sílu. Ta zahrnuje nezávislé dodavatele a poskytovatele služeb, jako jsou IT poradenské společnosti a marketingové agentury. Podle průzkumu je 42 % výdajů spojených s pracovní silou vynaloženo na externí pracovníky.

Téměř polovina (48 %) vedoucích pracovníků tvrdí, že by jejich společnost nebyla schopna normálně podnikat bez externistů a 59 % dokonce uvádí, že jim pomáhají konkurovat v digitálním světě. Většina členů vedení se domnívá, že externí pracovní síla je důležitá pro dosažení obchodních cílů, jako je zvýšení rychlosti uvedení produktu na trh (61 %) a zlepšení zákaznické spokojenosti (67 %). Studie však také upozornila na nedostatečné efektivní řízení externích pracovníků.

Výzkum dokládá, že poskytovatelé služeb jsou cenným zdrojem specializovaných dovedností, jako jsou zejména umělá inteligence, strojové učení, blockchain, datová věda, robotika a internet věcí. Ty společnosti potřebují k úspěchu v dnešní digitální ekonomice.

Podobné články

Digitalizace podniků: Česko je evropskou špičkou v elektronickém sdílení informací

20. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Asseco Solutions )
České firmy patří v EU ke špičce ve výměně dat v elektronické podobě. Naopak podíl využívání ERP systémů se meziročně snížil. Nejen to vyplývá z druhého ročníku reportu Digitalizace podniků 2023 od společnosti Asseco Solutions, který si bere za cíl mapovat a komentovat vývoj v oblasti informačních podnikových systémů a úroveň digitalizace procesů ve firmách v Česku. Čtěte více

Na udržitelnost domluvou? Zaměstnanci mají šetřit tiskem a barvy jen pro vyvolené

15. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Nejrozšířenějším nástrojem udržitelnosti v českých kancelářích je slovní nabádání zaměstnanců, aby šetřili tiskem. Striktně dané postupy, jako je trvalé nastavení oboustranného tisku nebo využívání uhlíkově neutrálního papíru, se u nás podle průzkumu Canonu zatím spíše učíme. Čtěte více

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Výhled IT prodejního kanálu na rok 2024 a dále

11. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eaton)
Navzdory přetrvávajícím problémům vykazuje světový trh s IT po třech letech nepříznivých okolností známky oživení. Předpokládá se, že v roce 2024 vzrostou celosvětové dodávky osobních počítačů o osm procent a o stejné procento se zvýší i výdaje na IT oproti předchozímu roku. Co tedy bude toto oživení trhu znamenat pro IT prodejní kanál v nadcházejících měsících? Čtěte více