Dávejte si pozor na ceny u zboží v akci a ve slevě
Česká obchodní inspekce, která monitorovala slevové akce a výprodeje po celý rok, vydala zprávu informující o prohřešcích za roku 2011. Z téměř 3 500 kontrol nedodrželi obchodníci svoje povinnosti v přibližně 40 procentech případů.
„Při výprodejních akcích spotřebitelé ve čtyřech případech z deseti nenakoupili tak výhodně, jak očekávali, nebo dostali méně hodnotné zboží, tj. bez náležitých informací,“ řekl Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI.
V období od 1. 1. do 31. 12. 2011 provedli pracovníci České obchodní inspekce v rámci celoroční kontrolní akce, zaměřené na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev, celkem 3 453 kontrol, při nichž bylo ověřeno dodržování zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných předpisů v působnosti ČOI. Kontroly se týkaly všech subjektů působících na maloobchodním trhu, včetně internetových obchodů. V průběhu 3 453 kontrol bylo zjištěno jedno nebo více porušení obecně závazných právních předpisů v 1 319 případech, tj. 38,2 procenta.
V rámci kontrolní akce byl vydán zákaz prodeje zboží, které nesplňovalo požadavky zvláštních právních předpisů, v celkovém množství 13 379 ks, jehož hodnota činila 3 024 813,50 Kč. Současně byl v rámci kontrolní akce vydán zákaz používání 112 ks měřidel neodpovídajících požadavkům zvláštních právních předpisů. Na základě zjištěných nedostatků uložily jednotlivé inspektoráty 1 109 pokut v celkové výši 5 932 400 Kč.
Co se týče podnětů ke kontrole, v roce 2011 se na ČOI obrátilo s podáním na neseznámení s cenou, nesprávným účtováním apod., celkem 169 spotřebitelů. Šetřením bylo prokázáno ve 21 případech porušení povinností.
Kontroly | |||
Inspektorát | počet kontrol | se zjištěním | zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha | 562 | 202 | 35,9% |
Jihočeský a Vysočina | 341 | 125 | 36,7% |
Plzeňský a Karlovarský | 778 | 311 | 40% |
Ústecký a Liberecký | 591 | 165 | 27,9% |
Královéhradecký a Pardubický | 401 | 149 | 37,2% |
Jihomoravský a Zlínský | 258 | 149 | 57,8% |
Moravskoslezský a Olomoucký | 522 | 218 | 41,8% |
Celkem | 3 453 | 1 319 | 38,2% |
Nejčastěji zjištěná porušení
- povinnost informovat spotřebitele řádně o ceně nabízeného zboží a služeb (§ 12) - 564 zjištění (31 %)
- neposkytnutí informací o výrobku, výrobci, materiálovém složení, správném užití a údržbě… a dalších povinných údajů při nabídce a prodeji výrobků a služeb. (§§ 9, 10 a 11) - 503 zjištění (27 %)
- nesprávné účtování v neprospěch spotřebitele (§ 3) – 207 zjištění (11 %)
- užití některé z nekalých obchodních praktik (§ 4 a 5) - 113 zjištění (6 %)
- reklamace a informace o způsobu jejího uplatnění, včetně rozporu věci s kupní smlouvou (§§ 13 a 19) – 85 zjištění (5 %)
Porušení jiných obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno inspektory při 184 kontrolách (cca 10 procent) z celkového počtu zjištění.
Uložené sankce | ||||||||||
Inspektorát | Pokuta na místě | Příkaz na místě | Příkaz | Správní řízení | Celkem | |||||
Počet | Hodnota | Počet | Hodnota | Počet | Hodnota | Počet | Hodnota | Počet | Hodnota | |
Středočeský a Hl. město Praha | 3 | 3 500 | 60 | 81 000 | 74 | 841 000 | 9 | 168 000 | 146 | 1 093 500 |
Jihočeský a Vysočina | 17 | 16 500 | 79 | 101 000 | 17 | 173 000 | 2 | 19 000 | 115 | 309 500 |
Plzeňský a Karlovarský | 6 | 7 500 | 100 | 144 000 | 135 | 1 076 000 | 10 | 172 500 | 251 | 1 400 000 |
Ústecký a Liberecký | 13 | 7 500 | 113 | 119 900 | 30 | 288 500 | 4 | 138 000 | 160 | 553 900 |
Královéhradecký a Pardubický | 2 | 1 000 | 40 | 49 000 | 83 | 445 000 | 2 | 40 000 | 127 | 535 000 |
Jihomoravský a Zlínský | 5 | 5 000 | 66 | 91 500 | 26 | 278 000 | 7 | 1 198 000 | 104 | 1 572 500 |
Moravskoslezský a Olomoucký | 34 | 35 000 | 85 | 103 000 | 83 | 313 000 | 4 | 17 000 | 206 | 468 000 |
Celkem | 80 | 76 000 | 543 | 689 400 | 448 | 3 414 500 | 38 | 1 752 500 | 1 109 | 5 932 400 |
Celoroční kontrolní akce opět prokázala, že při prodeji zboží v rámci sezónních slev přetrvávají i nadále nedostatky spočívající především v porušování informačních povinností o ceně, nesprávném účtování a užívání nekalých obchodních praktik. Porušení zákona o ochraně spotřebitele představovalo 90 procent všech zjištění inspektorů ČOI, a to v průměru u téměř 40 procent kontrolovaných subjektů. V případě slev a výprodejů se tak spotřebitelé setkávají ze strany prodávajících stále s poškozováním svých práv a oprávněných zájmů. Vzhledem k četnosti zjištění je dozor ČOI nad výprodeji a slevovými akcemi zařazen do plánu kontrol i pro rok 2012.
V období od vánočních svátků do poloviny února 2012 již zkontrolovali inspektoři ČOI celkem 820 různých prodejců, lákajících na slevové akce a výprodeje. Poměr zjištění je lepší než za loňský rok – porušení některé z povinností zjistili ve 257 případech, tj. 31 procent. Nejčastěji opět nebyly spotřebitelům poskytovány řádné a jednoznačné informace o ceně výrobků ve slevě (98 zjištění), výrobky nebyly opatřeny příslušnými informacemi nebo tyto informace nebyly v českém jazyce (73 zjištění), a v 10 případech použili prodávající vůči spotřebitelům některé z klamavých obchodních praktik.