Chytré technologie jsou standardem už i pro nejmenší

18. 5. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nielsen Admosphere)
V dnešní době je již samozřejmostí, že děti velmi dobře ovládají moderní technologie a hojně je využívají i pro svoji zábavu. Jak na tom jsou s chytrými technologiemi české děti, zkoumala společnost Nielsen Admosphere.
Foto: Pixabay.com

Základním poznatkem studie je, že mezi zkoumanými věkovými skupinami (6–7 let, 8–9 let, 10–11 let a 12–14 let) se projevují značné rozdíly v přístupu k moderním technologiím, konkrétně třeba v otázce jejich vlastnictví a používání.

Otázka, které z elektronických zařízení, jež děti pravidelně využívají, jsou jejich vlastní, například ukázala, že ve skupině 6–14 let mají děti nejčastěji svůj vlastní smartphone a hned na druhém místě tablet. Zatímco však u tabletu zaznamenáváme menší rozdíly napříč dotazovanými věkovými skupinami (rozdíly mezi věkovými skupinami jsou maximálně 13 %), tak u smartphonu platí, že čím starší dítě, tím je větší pravděpodobnost, že má vlastní chytrý telefon. Ze studie vyplývá, že už 8 z 10 dětí ve věku 10–14 let má svůj osobní smartphone.

Internet ve svém smartphonu nevyužívají pouze čtyři procenta dětí. Téměř tři čtvrtiny se na svém chytrém telefonu připojují k internetu pouze prostřednictvím Wi-Fi, tři procenta využívají předplacená mobilní data a o něco více než pětina využívá jak Wi-Fi, tak mobilní data.

Nejsilnější konzumenti moderních technologií jsou ve zkoumané skupině nejstarší děti ve věku 12–14 let. Pouze 2 % dětí v tomto věku nevlastní žádné elektronické zařízení. Z činností, které děti v tomto věku pravidelně (alespoň jednou týdně) dělají na mobilních telefonech, je nejčastější poslech hudby (77 %), hraní her (70 %), pořizování fotek a videí, elektronická komunikace s kamarády, návštěva sociálních sítí (68 %) a sledování videí (60 %). Využívání mobilních zařízení k různým činnostem roste s věkem dětí. U těch, kteří mobilní telefon používají, roste nejvýrazněji jeho využití v oblasti elektronické komunikace, návštěvy sociálních sítí, vyhledávání informací ve vyhledavačích, ale také využívání k přípravě do školy, které alespoň jednou týdně deklaruje 31 % dětí ve věku 12–14 let.

Jak na tom jsou konkrétně české děti ve věku 6–14 let, zjišťovala studie provedená společností Nielsen Admosphere v říjnu 2016 na vzorku 1 031 dětí.

Podobné články

Hlasové asistenty aktivně používá jen zlomek (českých) uživatelů

9. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nielsen Admosphere )
Funkce hlasových asistentů, která prostřednictvím rozpoznání řeči plní příkazy uživatele a lze s ní například na dálku ovládat nejrůznější chytrá zařízení v domácnosti, se v posledních letech stala technologickým fenoménem v oblasti uživatelské zkušenosti. A jak ukazují data z výzkumu, ani Čechům není úplně cizí. Čtěte více