Češi zůstanou u online nákupů, chtějí ale podpořit i kamenné prodejny

14. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Každý druhý Čech chce podle průzkumu provedeného pro firmu GLS po skončení pandemie nakupovat online i v kamenných prodejnách. Výhradně u online nákupů zůstane 15 % dotázaných. Čtvrtina Čechů bude více nakupovat v kamenných prodejnách, aby je podpořila. Češi ale budou zároveň více šetřit.

Úspory v uplynulém roce klesly u 30 % respondentů, přičemž nejvíce koronavirová pandemie finančně zasáhla lidi s nižším vzděláním (44 %), kteří mnohdy nemohou pracovat z domova. Také ženy jsou na tom výrazně hůře než muži. Polepšili si naopak lidé s vysokoškolským vzděláním a Pražané.

Češi si nákupy na internetu oblíbili

Z průzkumu vyplývá, že před propuknutím pandemie nakupovala nadpoloviční většina lidí (57 %) primárně v kamenných prodejnách. To se v loňském roce vlivem vládních nařízení kvůli pandemii koronaviru změnilo. Nadpoloviční většina respondentů (60 %) uvedla, že v roce 2020 přijímala díky nákupům na internetu více balíků než v předchozích letech. „V kamenných prodejnách byla zvyklá nakupovat především starší generace. Až 66 % lidí ve věku 54 až 65 let nakupovalo v obchodech. V loňském roce i starší lidé přešli na online nákupy a více než polovina z nich přijímala v roce 2020 více balíčků než dříve. Navíc mnoho doposud pouze kamenných obchodů spustilo své e-shopy,“ okomentoval výsledky průzkumuředitel GLS Česká republika Pavel Včela.

Nakupování na internetu začalo bavit 15 % respondentů a hodlá jej nadále využívat. Jde zejména o lidi ve věku 27 až 44 let. Každý druhý Čech (58 %) plánuje nadále nakupovat online i v kamenných prodejnách. Naopak čtvrtina (27 %) dotázaných chce po skončení pandemie podpořit kamenné prodejny, proto je bude navštěvovat více. Podpořit kamenné prodejny se chystají především mladší lidé od 18 do 26 let. Třetina Čechů chce dokonce více šetřit, jde především o mladší lidi do 35 let. Většina lidí se však vrátí ke svým nákupním zvyklostem (63 %). „Očekáváme, že po skončení mimořádných opatření se situace stabilizuje a růst e-commerce se vrátí do normálních kolejí. Bude se opírat zejména o své nově získané zákazníky a zapojení nových prodejců z dosavadního čistého retailu,“ shrnul výsledky průzkumu Pavel Včela.

Třetině Čechů klesly úspory. Polepšili si vysokoškoláci

Téměř třetina Čechů má v současnosti méně úspor než před propuknutím pandemie. Obdobné množství lidí tak plánuje více šetřit. Nadpoloviční většina respondentů (63 %) nicméně uvedla, že se pandemie do jejich finančních úspor příliš nepromítla. Pouze sedm procent lidí si finančně polepšilo. Jde zejména o mladší generaci do 26 let, lidi z Prahy a také vysokoškoláky (13 %). Naopak téměř polovina lidí se základním vzděláním (44 %) má méně peněz než dříve. Také ženy jsou na tom v porovnání s muži hůře. Každá třetí (35 %) uvedla, že má nyní méně úspor než dříve. Jen čtyři procenta žen jsou na tom finančně lépe než před pandemií. Pokles úspor zaznamenalo 27 % mužů a devět procent si finančně polepšilo.

Průzkum pro GLS provedla prostřednictvím aplikace Instant Research agentura Ipsos na vzorku 1 050 respondentů.

Podobné články

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více