Češi preferují herní PC před konzolemi a za hry se učí platit

25. 8. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Intel)
Téměř sedm z deseti českých hráčů dává přednost PC před herní konzolí. Dalším trendem, který odhalil průzkum společnosti Intel a herního portálu Grunex, je narůstající počet skalních příznivců online hraní. Vzrůstá také obliba nákupu her po internetu.

Klasický stolní počítač představuje pro 68,5 % českých hráčů jasnou jedničku mezi preferovanými herními zařízeními. Až s velkým odstupem jsou se 17,6 % konzole těsně následované notebooky, na kterých hraje 13,1 % respondentů. Chytré telefony a tablety jako herní platforma dohromady získaly méně než procento.

„Osobní počítače v oblasti gamingu s přehledem potvrdily svou vedoucí pozici a vše nasvědčuje tomu, že zde rozhodně mají i budoucnost. Svým majitelům přinášejí nejen nejlepší herní zážitek, ale také široké možnosti dalšího využití,“ uvedl Pavel Svoboda ze společnosti Intel.

Češi se online cítí jako doma

S rozšiřováním dostupnosti rychlého internetu vzrůstá také obliba online hraní. Dokazuje to fakt, že k němu má pozitivní vztah přes 80 % českých hráčů. Zde nabízí počítač proti některým platformám výhodu, protože samotný online multiplayer je zdarma, poplatky za přístup se platí jen u některých her. Popularitu hraní po internetu dokládá i čas strávený v herním online světě. Více než třetina (35,7 %) respondentů tráví online přibližně polovinu svého herního času. Další přibližně čtvrtina (24,6 %) online hry preferuje a 21,3 % dokonce hraje po internetu téměř výhradně. Naopak příležitostně se k této činnosti dostane jen 14,9 % účastníků průzkumu a pouze malý zlomek (3,5 %) se této formě gamingu nevěnuje vůbec. „Popularita hraní po internetu je mezi českými hráči v posledních letech značná a stále roste. Na portálu Grunex.com pořádáme měsíčně mnoho online turnajů v různých hrách, kterých se dohromady účastní tisíce hráčů,“ řekl Martin Liberský z portálu Grunex.

Čeští hráči si také zvykají hry kupovat a více než tři čtvrtiny z nich se k tomu nebojí využívat internetový prodej. Slevy, které online distribuce nabízejí, využívá 41,7 % respondentů, necelá čtvrtina (23,1 %) dotázaných hráčů pak využívá online distribuce k získání hry v předprodeji nebo s menší slevou co nejdříve po uvedení. Sleva je naopak nepodstatná pouze pro necelých 12 % dotázaných. Zbytek respondentů (23,3 %) dává přednost tradičním „krabicovým“ verzím her, přičemž sleva je důležitá pro necelou polovinu z této skupiny.

Zmíněné slevy bývají, zejména u PC titulů, kde jsou navíc i základní ceny často nižší než u ostatních platforem, pravidelně nabízeny všemi hlavními online distribučními systémy. Mohou dosáhnout desítek procent dokonce i v případě známých a atraktivních her. Velmi populární jsou sezónní „výprodeje“, kdy se každý den dostávají do cenové akce i desítky titulů. Další možností, jak velmi výhodně pořídit zejména hry pro PC nebo mobilní platformy, jsou balíčky na „pay what you want“ (zaplaťte, kolik chcete) principu.

„Legální online nákup her přes různé internetové služby je mezi hráči s postupem času čím dál tím populárnější. Mnoho hráčů preferuje také relativně nový free2play model, díky kterému si zdarma a legálně mohou stáhnout plnou verzi hry a platí pouze tzv. mikrotransakce v průběhu online hraní. Ovšem pouze pokud chtějí. Hráč má tedy k dispozici plnou hru a platí pouze v případě, kdy si chce pořídit například lepší vybavení na svůj tank nebo si koupit nový oblek pro oblíbeného hrdinu,“ řekl Martin Liberský.

Už při relativně nízkém počtu zakoupených her se tak úspora může pohybovat v tisících korun. Do pěti nových her ročně si pořídí 48,5 % dotázaných a po až deseti titulech sáhne 26,6 % českých hráčů. Více než desítku ročně si jich pořídí více než desítku 20,5 % a pouhé 4,4 % oslovených si pravidelně hry nekupuje.

Detailní grafika je důležitá pro tři čtvrtiny hráčů

Pro téměř tři čtvrtiny účastníků průzkumu je důležitá úroveň nastavení grafických detailů. Právě v tomto ohledu představuje PC platforma špičku a nabízí obvykle i široké možnosti, jak grafické nastavení vyladit do optimálního poměru kvality a plynulosti. Nejvyšší možné nastavení bez ohledu na cenu potřebného zařízení preferuje 12,4 % dotázaných, 8,2 % je pak maximálním detailům ochotno částečně obětovat plynulost hry. Více než polovina (52,9 %) oslovených hráčů vnímá grafické detaily jako důležité, ale nebrání se kompromisům. Zbylých 26,5 % preferuje plynulý chod a vizuální stránku hry považuje za nedůležitou.

Údaje pocházejí z průzkumu společnosti Intel, která se ve spolupráci s herním portálem Grunex rozhodla prozkoumat preference současné generace hráčů počítačových her. V průzkumu odpovídalo 7 335 respondentů.

Štítky: 
Hry, Gaming, Intel

Podobné články

Prodej gamingových PC čeká zotavení, herní monitory dále porostou

28. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové dodávky herních počítačů postihl v roce 2023 stejný osud jako celý trh s PC, přičemž herní kategorie meziročně poklesla o 13,2 % na 44 milionů kusů. Herní monitory se tomuto trendu dokázaly postavit, protože jejich nižší ceny pomohly přitáhnout zájem zákazníků, a jejich prodej během roku 2023 podle IDC vzrostl o 20,3. Čtěte více

AOC rozšířilo svou nabídku o 44,5” OLED monitor AG456UCZD s frekvencí 240 Hz

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: AOC)
Herní OLED monitor AGON PRO AG456UCZD s úhlopříčkou 44,5″ poskytuje pohlcující a plynulý herní zážitek. Díky ultraširokoúhlému (21:9) rozlišení WQHD nabízí panoramatický obraz podpořený obnovovací frekvencí 240 Hz a bleskovou dobou odezvy až 0,03 ms GtG. Vizuální zážitek je podtržen zakřivením 800R. Čtěte více

ZOWIE představilo svoji první bezdrátovou myš pro esport

21. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ZOWIE by BenQ)
ZOWIE by BenQ, profesionální značka produktů pro esport, představila myš U2. Novinka je prvním představitelem bezdrátové myši určené pro oblast esportu a nabízí rychlost a stabilní výkon. Čtěte více

ASUS začal v ČR a SR prodávat herní monitor ROG Swift OLED PG32UCDM

14. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASUS)
Novinka se chlubí 32" antireflexním panelem s rozlišením 4K a obnovovací frekvencí 240 Hz. Díky technologii QD-OLED třetí generace nabízí monitor zářivé barvy, nejhlubší odstíny černé a obraz s vysokým jasem. Pokročilý chladič navíc snižujíce pravděpodobnost vypalování obrazu a zlepšuje výkon a životnost OLED panelu. Čtěte více