Čechy v listopadu ohrožoval trojan HTML/ScrInject, který přesměrovává na škodlivé weby

5. 12. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Trojan HTML/ScrInject, který přesměrovává uživatele na škodlivé internetové stránky obsahující malware, v listopadu ohrožoval bezpečnost na českém internetu. Podle statistik Esetu šlo o druhou nejčetnější online hrozbu po dlouhodobě nejaktivnější potenciálně nechtěné aplikaci JS/Adware.Agent.AA.

„HTML/ScrInject od října více než zdvojnásobil svůj podíl na zachycených škodlivých kódech. Tato generická detekce webových stránek obsahujících injektovaný programový kód, který automaticky přesměruje uživatele na stránky se škodlivým softwarem,“ popsal Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET. Během listopadu stál HTML/ScrInject za více než sedmi procenty případů zachyceného malwaru, zatímco v říjnu byl jeho podíl pouze 3,5 %.

Potenciálně nechtěná aplikace JS/Adware.Agent.AA, která koncem léta představovala každý třetí zachycený škodlivý kód v Česku, oproti říjnu klesla o téměř 20 procentních bodů na hodnotu 8,6 %. Nejčastěji se vyskytuje v podobě podvodných výzev nabádajících uživatele např. k instalaci zdánlivě užitečných, ve skutečnosti škodlivých doplňků internetového prohlížeče. Setkají se s ní většinou návštěvníci webů se streamingem nelegálních kopií filmů.

Na třetí pozici mezi nejčastěji se vyskytující škodlivé kódy na českém internetu se v listopadu vrátil „těžební“ malware JS/CoinMiner. Jde o javový skript pro skrytou těžbu kryptoměn k jehož spuštění v internetovém prohlížeči stačí pouhá návštěva útočníky modifikované webové stránky. Pro svou činnost využívá veškeré výpočetní kapacity zneužitého uživatelského zařízení a omezuje tím běh a odezvu ostatních spuštěných aplikací. Během listopadu představoval JS/CoinMiner 4,3 % zachycených škodlivých kódů. 

Nejčastější internetové hrozby v ČR za listopad 2018:

1. JS/Adware.Agent.AA (8,6 %)
2. HTML/ScrInject (7,1 %)
3. JS/CoinMiner (4,3 %)
4. SMB/Exploit.DoublePulsar (2,5 %)
5. HTML/Adware.Agent.A (2,5 %)
6. Win32/GenKryptik (2,5 %)
7. Win32/Exploit.CVE-2017-11882 (2,4 %)
8. Win32/Exploit.Agent.OIE (2 %)
9. JS/Adware.AztecMedia (1,9 %)
10. JS/Redirector (1,8 %)

Štítky: 

Podobné články

Třetina zaměstnanců v práci sdílí hesla, otevírá neznámé přílohy nebo jinak ohrožuje bezpečnost

3. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Anect)
Třetina českých zaměstnanců porušuje zásady bezpečného chování na internetu a své zaměstnavatele tak vystavuje zvýšenému riziku online podvodu nebo hackerského útoku. Lidé například navzájem sdílejí přihlašovací údaje do firemních systémů, zasílají pracovní dokumenty soukromým e-mailem či přes sociální sítě nebo k práci využívají neschválené soukromé počítače či telefony. Čtěte více
Raja Patel, senior vice prezident pro vývoj bezpečnostních produktů, Sophos

Ochrana proti sofistikovaným kybernetickým útokům vyžaduje vícevrstvou obranu

2. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Podvodníci proměnili počítačovou kriminalitu v sofistikovaný a nebezpečný tanec. Využívají umělou inteligenci (AI) k vylepšování útoků prostřednictvím sociálního inženýrství a k napadání svých cílů mají k dispozici malware poskytovaný formou služby (Malware-as-a-Service, MaaS). Čtěte více

Kybernetická kriminalita a hrozby pro malé a středně velké podniky

19. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Studie Sophos Threat Report pro rok 2024 popisuje „Kyberkriminalitu na hlavní obchodní třídě“ a největší hrozby, kterým malé a středně velké podniky čelí. Podle studie v roce 2023 téměř 50 % detekcí malwaru v malých a středně velkých podnicích představovaly keyloggery, spyware a stealery (tedy malware, který útočníci používají ke krádeži dat a přihlašovacích údajů). Čtěte více

Spyware v lednu posílil na pětinu všech detekcí

20. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Nebezpečné e-mailové přílohy šířící spyware Agent Tesla, spyware Formbook a password stealer Fareit byly nejčastějšími lednovými hrozbami pro uživatele operačního systému Windows v Česku. Přílohy útočníci dlouhodobě vydávají za doklady k objednávkám či za faktury. Buď byly opět součástí globálních kampaní, nebo v českém překladu cíleně zaměřeny na české uživatele. Čtěte více