AI sice láká, ale české i slovenské firmy potřebují jasnější navigaci

6. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Millennium/Soitron)
České a slovenské firmy stále tápou ve světě umělé inteligence. I když více než polovina firem tvrdí, že na trhu existuje dostatečné množství řešení, nedostatek informací jim brání ve správném využití. Povědomí o ChatGPT má podle průzkumu společnosti Millennium 63 % respondentů, avšak pouze 12 % firem ho aktivně využívá. V případě datových strategiích to vypadá ještě hůře.

Více než polovina českých a slovenských firem se domnívá, že v případě implementace podnikové umělé inteligence na trhu existuje dostatečná nabídka snadno dostupných řešení. Zbývající respondenti však neuměli odpovědět, což může být zejména pro nedostatek informací na základě, kterých by uměli správně posoudit a vyhodnotit, zda stávající řešení na trhu splňují jejich potřeby.

Chat GPT je znám, ale ne tolik jako aktivní nástroj

Většina zaměstnanců společností (63 %) zná řešení Chat GPT (okrajově 48 %, důkladně 15 % a 37 % o něm ještě neslyšelo). Přesto ho ještě k práci 60 % respondentů průzkumu nevyužila a pravidelně ho využívá pouze 12 %. 

„Z těch, kteří řešení využívají nebo jej alespoň vyzkoušeli, většina uvádí, že to bylo zejména při tvorbě a formulaci textů nebo řešení výpočtů a vyhledávání,“ vysvětlil Andrej Jenčo, data intelligence BU lead společnosti Millennium. 

Svět AI se netočí jen kolem řešení ChatGPT, většina (73 %) respondentů průzkumu však uvedla, že žádné jiné řešení nevyužívají. Bezmála pětina (18 %) respondentů nicméně jiné AI řešení používá.

ChatGPT – kromě toho, jak je znám – lze využívat i jako interní aplikaci, která zaměstnancům pomáhá na různých odděleních a úrovních rychleji zpracovávat firemní data a orientovat se například v interních dokumentech společnosti.

Chybí nabídka a panuje obava

V současnosti byla jen velmi málo společnostem představena nějaká nabídka, která by jim ukázala jak a k čemu AI využít a jaké by jim to mohlo přinést benefity. Naopak pouze pětina (19 %) firem zná možnosti a způsob implementace AI. Pro společnosti, které aktuálně o implementaci AI řešení uvažují, je největší bariérou rozhodnout se o správném využití takovéhoto řešení a zároveň u něj řeší finanční návratnost.

Pouze čtvrtina společností považuje AI řešení za snadno přizpůsobitelná a dostupná podnikovým potřebám. Naprostá většina respondentů uvádí, že by AI řešení aktuálně dostupná na trhu vyžadovala další přizpůsobení jejich potřebám, z čehož významná skupina uvádí, že by to v jejich společnosti vyžadovalo i velké úsilí a finanční investice.

Správný výběr nástrojů a jejich používání úzce souvisí s datovou strategií a znalostí dat a jejich strukturou ve firmě. Na to totiž většina z nich nemá dostatečnou kapacitu ve svých interních zdrojích, ať z hlediska znalostí nebo časových možností. Proto není překvapivé, že mnohé z nich dnes nemají stanovou žádnou datovou strategii. Přitom existuje mnoho možností, jak tyto chybějící kapacity doplnit formou externí konzultace. V krátkém časové horizontu externí experti dokáží zmapovat datové prostředí firmy a navrhnout efektivní řešení,” uvedl Andrej Jenčo.

Datová strategie jako kámen úrazu

Druhá část průzkumu se zabývala tím, zda společnosti v Česku a na Slovensku mají stanovenou datovou strategii a jaká je datová znalost jejich zaměstnanců. Tyto ukazatele úzce souvisí s připraveností společností implementovat pokročilé systémy pro interpretaci a zpracování dat. Smutným faktem je, že jak českým, tak slovenským společnostem ve většině případů (69 % respondentů) chybí strategie, která by se zabývala zpracováním data a jejich využití. Má ji vypracovanou pouze 14 % firem a 6 % pouze pro management firmy.

Společnosti aktuálně přechází z éry, kdy jim data chyběly a snažily se najít technologické řešení, jak je sbírat a uchovávat do doby, kdy je bude možno zpracovat a vytěžit z nich pro úspěch společnosti co možná nejvíce.

Časový horizont pro implementaci nemá stanoveno 68 % firem, 12 % již má nějaké řešení v provozu a osm procent aktuálně jeho zavádění řeší a stejné procento ho má v plánu zavést do tří let. Společnosti, které chtějí začít s aplikováním rozhodnutí, která jsou řízena na základě dat, ať už historických nebo predikovaných, potřebují mít ve firmě vytvořenou základnu zaměstnanců, kteří nejen data zpracovávají, ale také dokáží interpretovat,“řeklJenčo. Kromě školení a rozvoje zaměstnanců tato znalost souvisí také s nástroji a aplikacemi, které mají k dispozici pro modelování dat.

Je co zlepšovat

Datová gramotnost zaměstnanců v českých a slovenských společnostech je omezená, jelikož většina z firem uvedla, že nemají vhodné nástroje pro zpracování dat a poskytují jen omezená školení v této oblasti, pokud vůbec.

„Ve většině společností převážně využívají interní software pro tvorbu reportů, dominuje Excel a ekonomický software pro zpracování základních ekonomických ukazatelů pro management společnosti,“ odhalilAndrej Jenčo. Až 43 % respondentů průzkumu nemá centralizovaný a zavedený systém pro udržení firemních znalostí. Firemní „wikipedii“ má bezmála polovina (47 %), ale 18 % z nich ji má dostupnou pouze pro vybranou skupinu uživatelů.

Z výsledků průzkumu vyplývá, že pokud chtějí české a slovenské firmy efektivně využívat umělou inteligenci, měly by se zaměřit na následující oblasti:

  • Povědomí o umělé inteligenci: povědomí o umělé inteligenci v českých a slovenských firmách je stále na relativně nízké úrovni. Firmy by měly zvýšit informovanost svých zaměstnanců o výhodách a možnostech AI. Toho lze dosáhnout například prostřednictvím školení, vzdělávacích aktivit nebo zaváděním firemních programů pro rozvoj datové gramotnosti.
  • Datová strategie: firmy by si měly definovat jasnou datovou strategii, která určuje, jak budou shromažďovat, ukládat a využívat data. Datová strategie je základem pro úspěšnou implementaci AI.
  • Datová gramotnost: firmy by měly investovat do rozvoje datové gramotnosti svých zaměstnanců. To jim umožní efektivně využívat data pro rozhodování a zlepšování podnikání.
  • Nabídka AI řešení: firmy by měly mít lepší přehled o dostupných AI řešeních na trhu. To jim umožní vybrat řešení, které nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Rovněž by měly oslovit dodavatele AI řešení, aby jim pomohli s implementací a využitím těchto řešení.

Údaje vyplývají z průzkumu společnosti Millennium, která je součástí mezinárodní skupiny Soitron Group.

Podobné články

Audiopro přináší do ČR značku Cabolo, specialistu na AI přepis hlasu na text v reálném čase

23. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Audiopro)
Česká společnost Audiopro do České republiky přináší italskou značku Cabolo, která poskytuje řešení z oblasti automatického přepisu hlasu v reálném čase za využití umělé inteligence. Čtěte více

AMD představilo nové procesory Ryzen Pro řady 8000 a Ryzen Pro řady 8040 se Zen 4 a AI jádry

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: AMD)
Obě nové procesorové série vycházejí z dříve představených spotřebitelských CPU. I v tomto případě je přítomna dedikovaná NPU jednotka, navíc jsou zde však funkce určené pro nasazení v korporátním prostředí. Zatímco řada Ryzen Pro 8040 míří do přenosných počítačů a pracovních stanic, APU řady Ryzen Pro 8000 se stanou prvními desktopovými x86 procesory s dedikovanou jednotkou pro AI výpočty. Čtěte více
Adam Paclt, generální ředitel společnosti IceWarp

Současné AI nástroje jsou jen „škrábáním po povrchu“

15. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IceWarp )
Umělá inteligence tak, jak ji známe dnes v podobě různých chatovacích nástrojů, je jen odrazovým můstkem k tomu, co tato technologie nabídne v blízké budoucnosti. Jakmile se AI nasadí na kvantové počítače, dojde k nebývalému rozvoji ve všech oborech. Čtěte více

Nová pravidla pro firemní AI mohou katapultovat Evropu do popředí

15. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: RSM)
V Evropské unii začala platit nová pravidla pro využití AI ve firmách. Obavy ze zaostávání za zbytkem světa jsou zbytečné, Evropa se může stát v revoluční technologii světovým lídrem. Nejinak je tomu i u Česka. S pravidly padla legislativní bariéra v podnikovém využívání AI a je na českých manažerech, aby zvedli hozenou rukavici. Čtěte více