85 % IT manažerů očekává, že AI zvýší produktivitu firemních vývojářů

30. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Drtivá většina IT manažerů a dalších vedoucích pracovníků v IT oblasti očekává, že umělá inteligence v příštích třech letech zvýší produktivitu vývojářů v jejich organizacích. Podle průzkumu společnosti Salesforce by to mělo pro firmy znamenat značnou úlevu, protože jen za poslední rok zaznamenaly 39% nárůst požadavků na IT týmy.

Zároveň ale 62 % manažerů v IT tvrdí, že jejich organizace zatím není vybavena pro harmonizaci datových systémů, aby mohla plně využít AI, což brzdí jejich přechod na umělou inteligenci a zvyšuje zátěž jejich týmů.

K těmto obavám se přidává fakt, že 98 % IT organizací v současnosti přiznává, že se při svém úsilí o digitální transformaci potýká přinejmenším s určitým stupněm problémů, přičemž 80 % z nich uvádí jako příklad takového problému datová sila a 72 % se potýká se systémy, jsou na sobě příliš závislé.

Data vychází z výroční zprávy MuleSoft Connectivity Benchmark Report a odráží odpovědi 1 050 ředitelů IT oddělení a osob s rozhodovací pravomocí v oblasti IT po celém světě. Salesforce se dotazoval na nejčastější výzvy se zaváděním AI a jak mohou organizace využít integraci, automatizaci a rozhraní API k vytvoření úspěšných strategií v oblasti umělé inteligence.

Úspěšné strategie AI závisí na integraci a sjednocení dat

Úspěšné strategie v oblasti umělé inteligence jsou do značné míry založeny na silných strategiích integrace dat, aby bylo možné využít výhod, které přináší zlepšení provozní efektivity, produktivity a zkušeností zaměstnanců a zákazníků.

  • Umělá inteligence je zvěstovatelem: Vedoucí pracovníci v oblasti IT očekávají, že v příštích třech letech se průměrný počet LLM, které budou používat, zvýší o 69 %, přičemž 80 % organizací uvádí, že již dnes používají několik prediktivních a generativních modelů AI.
  • Integrace je překážkou pro inovace v oblasti umělé inteligence: Umělá inteligence sice zvyšuje efektivitu a produktivitu, ale je závislá na integrovaných datech. Odhaduje se však, že přibližně jen 28 % aplikací je propojeno, a více než 90 % vedoucích pracovníků v oblasti IT uvádí, že problémy s integrací brání přijetí AI v jejich firmě.
  • Překážkami zavádění AI zůstávají bezpečnost a důvěra: 64 % vedoucích IT pracovníků se obává etického používání a přijetí umělé inteligence.


Odbourání datových sil může uvolnit plný potenciál umělé inteligence

Datová sila jsou významnou překážkou pokroku a obchodní hodnoty, přičemž 81 % respondentů uvedlo, že sila brání jejich úsilí o digitální transformaci. Z tohoto důvodu se zvyšuje potřeba lepší integrace, která by sjednotila všechna strukturovaná i nestrukturovaná podniková data, aby bylo možné napájet a nasazovat důvěryhodnou a relevantní umělou inteligenci ve všech firemních nástrojích a funkcích.

  • Organizace se potýkají s výzvou propojit data s aplikacemi umělé inteligence: 72 % vedoucích IT pracovníků považuje svou současnou infrastrukturu za příliš provázanou, přičemž 62 % uvádí, že jejich organizace není vybavena tak, aby dokázala harmonizovat své datové systémy pro využití technologií AI.
  • Nevyužité poznatky o datech: 75 % organizací tvrdí, že se potýkají s integrací poznatků o datech do uživatelských zkušeností.
  • Digitální zákaznické zkušenosti nejsou zcela podchyceny: Pouze 26 % organizací je přesvědčeno, že poskytují zcela propojenou uživatelskou zkušenost napříč všemi kanály.


Automatizace je nezbytná, klíč je v rukou přetížených IT týmů

Týmy IT jsou často zodpovědné za zavádění automatizace, ale zůstávají opatrné, pokud jde o umožnění samoobsluhy firemním subjektům - pouze 22 % vedoucích pracovníků IT uvádí, že jejich strategie pomoci netechnickým podnikovým uživatelům integrovat aplikace a zdroje dat prostřednictvím rozhraní API je pro ně aktuální záležitostí. Současně je překážkou nedostatek patřičných dovedností v týmech IT. Překlenutí této mezery prostřednictvím strategické spolupráce a zvyšování kvalifikace je nezbytné pro to, aby organizace mohly co nejlépe využívat automatizaci pro zavádění inovací a zlepšení efektivity.

  • IT týmy jsou pod obrovským tlakem: IT týmy se snaží efektivně integrovat, protože 98 % z nich uvádí, že čelí problémům v souvislosti s digitální transformací. Nedostatky v dovednostech a obavy o dodržování předpisů jsou na vrcholu seznamu výzev v oblasti IT.
  • AI může pomoci výkonnosti IT týmů: 85 % vedoucích IT pracovníků očekává, že AI zvýší produktivitu vývojářů.
  • Týmy IT využívají robotickou automatizaci procesů (RPA), aby si ulehčily práci: IT týmy stále častěji využívají automatizaci ke zvládnutí vysokých nároků, přičemž každý třetí tým nyní dává přednost RPA, což je pozoruhodný nárůst z 13 % v roce 2021 na 31 % v roce 2023.


Prakticky každá společnost využívá rozhraní API, která mohou být strategickou pákou růstu

Rozhraní API zjednodušují přístup k datům a jejich využití, aby podpořily růst díky bezproblémovému propojení různých aplikací a systémů. Odhaduje se, že 33 % všech příjmů pochází z API a nabídek souvisejících s API - API tvoří jednu třetinu příjmů, přičemž toto číslo zůstává v posledních třech letech stabilní.

  • Potenciál příjmů se uvolňuje díky rozhraním API: Rozhraní API přispělo ke zvýšení příjmů u 39 % respondentů a ke snížení provozních nákladů u 35 % respondentů.
  • Rozhraní API zvyšují provozní efektivitu a produktivitu: Vedoucí IT pracovníci uvádějí, že rozhraní API zvyšují agilitu a podporují samoobsluhu (54 %), zvyšují produktivitu (48 %) a jsou přínosem pro obchodní týmy, protože jim pomáhají plnit jejich požadavky (46 %).
  • Rozhraní API jsou žádaná: Většina (54 %) vedoucích pracovníků v oblasti IT používá rozhraní API k vytváření integrací.

„Umělá inteligence je tak silná, jak mocná jsou data, která k ní organizace mohou připojit, a výsledky, které z ní mohou získat. V zásadě se jedná o integrační a automatizační výzvy, kterým organizace čelí. Tato data ukazují, že vedoucí pracovníci v oblasti IT si stále více uvědomují, že jejich schopnost operacionalizovat AI - a zvyšovat obchodní a zákaznickou hodnotu - bude záviset na jejich schopnosti integrovat ji se stávajícími systémy a vytvářet tak nové příležitosti k růstu," uvedl Param Kahlon, EVP a GM, Automatizace a integrace, Salesforce.

Celou zprávu si můžete stáhnout zde.

Štítky: 

Podobné články

HPE postavilo nejvýkonnější superpočítač v Polsku

17. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Společnost Hewlett Packard Enterprise představila nově sestavený superpočítač pro Akademické výpočetní centrum Cyfronet krakovské univerzity AGH, který se tak stal nejvýkonnějším výpočetním systémem v Polsku. Superpočítač podpoří umělou inteligencí řízený vědecký výzkum v astronomii, medicíně a ochraně klimatu díky vyššímu výkonu a vyšší energetické účinnosti. Čtěte více

Polovina českých firem si není jistá budoucností svého oboru, počítají ale s vlivem AI

17. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell Technologies)
Téměř polovina (46 %) českých firem si není jistá, jak bude jejich odvětví vypadat v příštích třech až pěti letech, 71 % však potvrzuje, že na jejich budoucnost bude mít velký vliv umělá inteligence (AI) a generativní umělá inteligence (GenAI). Čtěte více

OpenAI představila GPT-4o: Nastává nová éra interakce člověka s počítačem

16. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: OpenAI )
Společnost OpenAI uvedla nový model umělé inteligence GPT-4o, který značí významný posun k přirozenější interakci mezi člověkem a počítačem. Tento model je schopen přijímat a generovat výstupy v kombinaci textu, zvuku a obrazu, čímž rozšiřuje možnosti využití AI v praxi. Čtěte více

Copilot for Microsoft 365 zamířil do ArrowSphere Cloudu

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Arrow ECS)
Společnost Arrow Electronics umožňuje prodej produktu Copilot for Microsoft 365 prostřednictvím cloudové platformy ArrowSphere Cloud. Současně společnost nabízí specializovaný podpůrný program, který umožní partnerům akcelerovat obchodní příležitosti na bázi produktu Copilot. Čtěte více