Napadení virem v důsledku phishingu přiznalo 58 % zaměstnanců

21. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
S rostoucím využíváním digitálních platforem roste i hrozba podvodů a podvodného jednání na internetu. Mezi nejrozšířenější formy kybernetických útoků stále patří phishing – metoda, při které se zločinci snaží vylákat citlivé informace, jako jsou hesla, čísla kreditních karet nebo osobní údaje. Riziko ale často vzniká i zaměstnavateli.

Phishingové útoky jsou v posledních letech stále sofistikovanější a podvodníci používají nejrůznější taktiky, aby nalákali oběti do svých pastí. Mezi nejběžnější metody patří e-maily nebo zprávy na sociálních sítích. Dalšími variantami tohoto typu útoku mohou být podvodné SMS (smishing) nebo hovory (vishing).

V ohrožení jak osobní data, tak firemní

Podle velkého výzkumu vypracovaného pro společnost Seyfor se mezi dotazovanými zaměstnanci různých firem, kteří aktivně využívají v práci informační technologie, v loňském roce každý druhý setkal v práci s nějakou bezpečnostní hrozbou. Napadení škodlivým softwarem (malwarem) v důsledku phishingu uvedlo 58 % dotazovaných. Ve 26 % případů šlo o připojení zavirovaného zařízení, v 25 % případů to byl cílený hackerský útok.

Uvedené typy útoků představují nebezpečí jak pro data zaměstnavatele, tak pro soukromé informace zaměstnanců. V současnosti práci z domova využívá v Česku téměř každý třetí zaměstnanec. Zaměstnanci využívají připojení mimo firemní síť také na služebních cestách. A lidé využívají nezřídka pouze jedno zařízení.

„Dnes už je běžnou praxí, že pokud není používání firemních zařízení pro soukromé účely přímo povoleno, bývá v organizacích často tolerováno. Zaměstnanci tak mohou firemní zařízení použít například pro přístup k soukromému e-mailu, zpracování soukromých dokumentů či pro přístup k sociálním sítím,“ řekl odborník na bezpečnost společnosti Seyfor Milan Ryšavý a dodal: „Je nutné řešit zabezpečení přímo na úrovni koncových zařízení, aby byla zajištěna adekvátní úroveň ochrany i mimo podnikovou síť (např. při práci z domova a na cestách).“

Každý čtvrtý zaměstnanec způsobil IT bezpečnostní incident

Z průzkumu také vyplynulo, že čtvrtina respondentů už někdy v zaměstnání způsobila IT bezpečnostní incident. „Otevřít podezřelou přílohu může omylem i zkušený uživatel. I když se technické možnosti zabezpečení zlepšují, své praktiky vylepšují také útočníci,“ uvedl Ryšavý a doplnil: „Je zřejmé, že nestačí použít pouze bezpečnostní technologie, ale je nutné zaměřit se i na vzdělávání uživatelů, aby věděli, co je bezpečné chování v kyberprostoru.“ Konsekvence vůči vzniklým problémům by měly být podle něho přizpůsobené konkrétní společnosti a povaze její práce.

Jiná pravidla a interní zvyklosti platí u technologických start-upů, jiné v silně regulovaném prostředí, jakým je například vojenské zpravodajství. Je vhodné interním předpisem jasně definovat, za jakých podmínek a jakým způsobem lze firemní zařízení používat k soukromým ​​účelům. „V praxi bývá častá situace, že interní předpis toto využití zakazuje, ale používání pro soukromé ​​použití je tiše tolerováno. V tomto režimu je těžké vymáhat zodpovědnost za případné škody, které vyplynuly z porušení pravidel,“ uvedl Ryšavý.

Jak správně uchopit bezpečnost?

Zabezpečení je potřeba řešit na úrovni každého koncového zařízení zvlášť, protože ochrana ve firemní síti už nebývá dostatečná (zaměstnanci s koncovými zařízeními cestují, pracují z domova apod.). Základem je moderní a průběžně aktualizovaný antimalware nástroj s centrální správou a také správně zabezpečený a pravidelně aktualizovaný operační systém včetně používaných aplikací. Z pohledu zabezpečení identit již nestačí spoléhat pouze na hesla, ale je nutné využít vícefaktorové autentizace (např. kombinace hesla a nějaké další informace často v podobě biometriky, jako je otisk prstu či rozeznání obličeje) pro přístup k aplikacím a datům. Za důležitou nástavbu potom můžeme považovat oddělení firemních dat a dokumentů od těch soukromých, čímž lze zajistit vyšší úroveň ochrany pro citlivá firemní data.

Podobné články

Nová služba Acronis MDR přináší integrovanou obnovou po útoku a další možnosti

14. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acronis)
Nová služba Acronis Managed Detection and Response (MDR), dostupná poskytovatelům MSP využívajícím Acronis Cyber Protect Cloud, umožňuje nabízet bezpečnostní monitoring, rychlou detekci, investigaci, eliminaci hrozeb, reakci na incidenty a nápravu kybernetických útoků na profesionální úrovni bez nutnosti udržovat kvalifikovaný tým a specializovanou sadu nástrojů. Čtěte více

Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek

10. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Podle výroční zprávy State of Ransomware 2024 společnosti Sophos se průměrná výše výkupného za poslední rok zvýšila na pětinásobek. Organizace, které zaplatily výkupné, uvádějí průměrnou platbu ve výši dvou milionů dolarů, oproti 400 000 dolarů v průzkumu z roku 2023. Výkupné je ale pouze částí celkových nákladů. Čtěte více

Obavy o zabezpečení cloudů má 96 % firem

9. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fortinet)
Neustálý vývoj a zavádění nových cloudových aplikací komplikuje zabezpečení podnikového IT. Podle průzkumu společnosti Fortinet například 96 % respondentů uvádí, že mají střední nebo velké obavy o cloudovou bezpečnost. Podle 93 % dotazovaných je vážným problémem zejména všeobecný nedostatek odborníků na zabezpečení cloudů. Čtěte více

Nový tým Esetu se zaměří na mezinárodní kyberkriminalitu

6. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Bezpečnostní experti z pražské pobočky ESETu se nově cíleně zaměří na mezinárodní aktivity kyberkriminálních útočných skupin. Nově vzniklý tým vedený Jakubem Součkem má za úkol aktivně vyhledávat a dlouhodobě monitorovat obávané útoky ransomwarem, který dle dat společnosti ESET posílil v minulém roce o více než 50 procent. Čtěte více