Trend profesionálních notebooků – skutečně matný dotykový displej
Jak se problematika řešila a co přináší nejnovější možnosti?
Nástup počítačových operačních systémů, které předpokládají možnost dotykového ovládání, zkomplikoval situaci výrobcům profesionálních přenosných počítačů. Jejich uživatelé totiž pracují často v terénu a potřebují displej dobře viditelný za všech podmínek, tedy matný. Dotykové vlastnosti však byly zajišťovány zpravidla tenkou skleněnou vrstvou, jinými slovy dalším sklem, které bylo, zjednodušeně řečeno položeno na samotný displej.
Tento způsob neumožňoval dosáhnout skutečně matné, antiodrazové povrchové úpravy. Většina dotykových notebooků určená pro profesionální využití obsahovala proto displeje lesklé. Někteří výrobci, jako například Toshiba, problém řešili nanesením speciální fólie na dotykové sklo, čímž dosáhli značného úspěchu. Při důkladném prozkoumání je však tento způsob snadno odhalitelný. Pokud je například na čelní straně vestavěna kamera, je kolem ní zřetelný výřez ve zmatňující fólii. Dotykové sklo kromě toho zvyšovalo sílu displeje a potažmo celého notebooku přibližně o dva mm a jeho hmotnost dle úhlopříčky řádově o 0,1 kg, což bylo na úkor designu. Svět čekal na nové technologické řešení.
Řešení je na světě - Cell-In-Touch
Průlom přineslo až po několika letech zcela nové technologické řešení – displeje označované jako Cell-In-Touch. Ty dokáží začlenit dotykovou vrstvu přímo do nitra samotného displeje. Tím odpadá potřeba vrchní skleněné vrstvy a výrobci mohou využívat osvědčené způsoby speciálních povrchových úprav samotných displejů, které skutečně eliminují odrazivost a displej zmatňují při zachování barevné přesnosti. Mezi první výrobce, kteří tyto displeje zakomponovali do svých výrobků, patří japonská Toshiba.
„Displejovou technologii Cell-In-Touch jsme jednoznačně přivítali, protože nám umožnila dodávat náročným firemním zákazníkům profesionální řešení, díky kterému mohou pracovat za všech podmínek a nemusí slevovat ze svých vysokých nároků na design či kvalitu zobrazení,“ doplnil Tomáš Konečný, B2B sales manažer společnosti Toshiba pro český a slovenský trh a koordinátor prodeje v regionech CEE a SEE.