Vybíráme v mobilu, objednáváme na počítači

1. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shoptet.cz)
Přestože si přes 60 % lidí primárně prohlíží anebo se rozhoduje o nákupu zboží v e-shopu na mobilu nebo tabletu, tak objednávku v drtivé většině případů dokončí na počítači. Proč si takto komplikují nakupování, když podle posledních údajů ČSÚ má 41 % dospělých Čechů ve svém mobilu internet a mobilní telefon stále při ruce?

Odpověď je jednoduchá. Protože řada provozovatelů e-shopů zanedbává mobilní aplikace a uživatelsky přívětivý mobilní přístup do svých obchodů. Zákazníkům pak nezbývá, než své nákupy v 85 % dokončit na počítači.

Čeští zákazníci se v průběhu posledních několika let pozvolna naučili důvěřovat nákupům přes internet a e-shopy jsou dnes již běžně využívanou službou, kterou ocení všichni, kteří se neradi mačkají mezi davy nákupních center, preferují pohodlné a klidné nakupování nebo zkrátka nemají času nazbyt. Neustálé zdokonalování chytrých telefonů a také fakt, že přes 41 % dospělých Čechů má v mobilu internet, který mohou mít neustále po ruce, nabízí nové možnosti nákupů v e-shopech. Internetové obchody tak pro své zákazníky musí vytvořit mobilní weby nebo aplikace, které jim umožní bezproblémový výběr i platbu zboží. To, že je pro lidi lákavé nakupovat prostřednictvím mobilního telefonu je zřejmé z toho, že přes 60 % zákazníků si své zboží vybírá právě na mobilu, jak vyplynulo z průzkumu. Avšak jenom malá část z nich své nákupy přes telefon skutečně provede.

„Řada mobilních verzí e-shopů nefunguje přesně tak, jak by měla. Velmi často se fotografie zboží zobrazují dlouho, popisky jsou mnohdy špatně čitelné nebo nejsou viditelné vůbec a to ani nemluvím o webových formulářích. Pokud má zákazník obtíže už jenom při prohlížení mobilního webu internetového obchodu, nebude mít pak ani důvěru k samotnému placení touto formou. Obchodníci by proto měli věnovat větší péči webům pro mobily a měli by se soustředit na to, jak je co nejvíce zjednodušit, ať už se to týká šablon, popisků a dalších parametrů,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Přestože většina lidí své zboží vybírá na mobilu, k finálnímu objednání a platbě dochází v 85 % na běžném stolním počítači či notebooku. Pro zákazníky jde o méně komplikovaný způsob nákupu, neboť snadněji vyplní jednotlivé formuláře a více důvěřují také samotné platbě vybraného zboží.

Z uvedeného průzkumu též vyplynulo, že lidé nákupy po internetu často řeší během dovolených (zákazníci zvažují v průběhu dovolené přes 14,5 % objednávek uskutečněných zboží v e-shopech). Mezi hlavní uváděné důvody patří možnost konzultace s partnerem nebo více času k výběru zboží. V takových případech ovšem obvykle nevysedávají u stolního počítače ani s sebou nevláčí notebook, ale sledují nabídku zboží na mobilním telefonu. Je proto velkou výzvou pro všechny provozovatele internetových obchodů, aby své e-shopy přizpůsobili i pro zákazníky, kteří chtějí k nákupu využít své chytré telefony, a odstranili stávající překážky, které jim stojí v pohodlném výběru a platbě zboží.

Podobné články

Dobírka, slevové akce a pročítání recenzí. Jaká jsou specifika českého internetového zákazníka?

30. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Na internetu dnes alespoň někdy nakupuje devět z deseti Čechů. Tuzemskou specialitou, která nemá v západních zemích obdoby, je například popularita dobírky. Češi zároveň rádi vyzvedávají zboží přímo u prodejců či na výdejních místech. Velmi aktivní jsou také v pročítání recenzí. Tak jako při fyzických nákupech jsou pak i na internetu českou doménou slevové akce. Čtěte více
Michal Krňák, AI produktový manažer Zoe.ai

Budoucnost využití AI v e-commerce

27. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zoe.ai)
Umělá inteligence je dnes již často používaným buzzwordem, za který se dá skrýt téměř jakýkoliv automatizovaný systém pro využití v online odvětví. Spousta produktů se chlubí implementací AI jen za účelem zvýšení atraktivity, ale často s ní nemá nic společného. To však vůbec neznamená, že by AI reálně už neměla co nabídnout... Čtěte více

Češi v dubnu utratili za zboží na e-shopech výrazně více než v předchozích měsících

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v předchozích měsících prvního čtvrtletí. Oproti březnu se zvýšila také průměrná on-line útrata za služby, která dosáhla 6 111 Kč. Čtěte více

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více