Trh s chytrým bydlením se do roku 2020 v Evropě ztrojnásobí
Největší zájem o chytré doplňky v domácnosti je tradičně v severní Americe, která se na světovém obratu podílí 37 %, následuje ji Evropa s 26,7 %. Naopak na chvostu statistik je jižní Amerika a Afrika.
„Prim hrají ekonomicky silné regiony, ale počet zákazníků v posledních dvou letech zásadně roste. Zatímco dříve byly doplňky chytré domácnosti – jako je vzdálené ovládání osvětlení, klimatizace, zabezpečení či domácích multimédií pomocí mobilu či tabletu – brány jako něco nadstandardního, dnes jej poptávají v drtivé většině ‚běžní‘ zákazníci. Nejen proto, že se technologie staly cenově dostupnější, ale také proto, že zkušenosti dokazují, že dokážou ušetřit také podstatnou část nákladů. Zákazníci tak získávají nejen komfort, ale chytré doplňky si na sebe také vydělají,“ řekl Jiří Konečný, majitel společnosti Elko EP a předseda české Asociace chytrého bydlení.
V Evropě je v současnosti jasným leaderem Německo, které tvoří roční obrat ve výši více než 930 milionů dolarů, s velkým odstupem druhé je Spojené království s necelými 480 miliony dolarů, třetí je Francie s 385 miliony dolarů. Česká republika je s 9,4 miliony dolarů na úrovni Portugalska či Irska. Celkově evropský trh v současnosti tvoří 5,45 miliardy dolarů a je u něj předpoklad až trojnásobného růstu do roku 2020, kdy by podle zprávy Markets and Markets měl dosáhnout 15,28 miliardy dolarů.
„U nás je situace oproti světu malinko jiná. V průzkumu, který jsme provedli se společností Mediaresearch, vyšlo najevo, že Češi mají největší zájem o ovládání topení, zatímco zabezpečení domů a bytů a ovládání kamer skončilo na druhém místě a měření spotřeby a její vizualizace na místě třetím,“ doplnil Jiří Konečný.
Nejžádanějšími technologiemi v segmentu Smart Home jsou zabezpečovací a přístupové systémy (19,21 %), které dokážou detekovat pohyb v domácnosti, kontrolovat docházku nebo regulovat přístup. Následuje energy management (18,32 %), regulující vytápění, klimatizaci či osvětlení, a zábavní systémy (13,98 %) – domácí audio, multimédia, privátní kina nebo dotykové obrazovky. Stále častěji se pak hovoří o propojení všech zařízení a spotřebičů v domácnosti – takzvaném internetu věcí (IoT).